Jumaat, 1 Ogos 2014

Home » , , , , , , , » Bukan Luar Biasa

Bukan Luar Biasa





Assalamualaikum.

Alhamdulillah, Allah masih beri kesempatan pada kita untuk terus bernafas di bumiNya ini. Syukran YaAllah atas nikmat yang telah Engkau berikan. Okay..! aku tahu, aku dah lama kot tak menaip panjang-panjang kat sini. Jadi jangan peliklah kalau untuk entry kali ni, terlebih panjang dari biasa. Mungkin..!

Kalau tengok tajuk, ada ke berkerut dahi nak faham? Kalau ada pun kalian pasti tak mengakukan. Almaklumlah, setiap manusia ada perasaan EGO tu. Jadi nak mengaku kelemahan diri sendiri tu, tipis sekali. Yea dak..??

Okay beb..! berbalik pada tajuk. Perkara apa yang bukan luar biasa? Contoh paling senang yang aku nak tekankan dekat sini adalah MANUSIA. Ermm…kenapa? Pelik eh bila manusia salah satu contoh yang cuba aku tekankan? Sebenarnya, tak pelik pun. Walhal benda ni selalu terjadi. Cuma kita ni, kekadang tak perasan.

MANUSIA. Yup! Kenapa manusia? Kalaulah kalian perasan. Manusia akan dihargai bila manusia itu sudah tiada. Maksud sudah tiada ni, tidaklah terfokus pada “meninggal dunia” je. Ianya merangkumi semua. Kiranya, dah tak ada depan mata barulah nak rindu-rinduan. Bila dah berpisah barulah sedar yang selama ni dialah pelengkap hidup. Kalau yang dah meninggal pula, bila dah tak bernafas barulah nak bagi gelaran memacam. Sekarang boleh Nampak tak apa kaitannya dengan tajuk ni? Bolehkan..!

Semua ni, kadang-kadang berlaku hampir saban hari. Dan ku sendiri tak terlepas dengan benda yang cuba aku ceritakan ni. Kita manusia biasa, mana tak pernah buat silapkan..! Cuma untuk buang dari perkara sebegini terus berlaku tu, susah sikit. Bukan tak boleh, tapi ianya ibarat HUKUM KARMA pada mereka yang langsung tak pandai menghargai orang disekeliling mereka. Setuju tak?

Jadi, nasihat aku untuk diri sendiri, dan pada mereka diluar sana. Tolonglah, hargai mereka yang berada disekeliling anda. Tak banyak sikit pun jadilah. Jadi mereka rasa mereka dihargai walaupun sekadar senyuman. Tak susahkan…Cuma kita yang menyusahkan benda yang senang..!

Rasanya sampai sini ajelah untuk kali ni. Aku harap, aku masih berpeluang menaip lagi nanti. Masih puya waktu seperti dulu..InsyaAllah…!




Kata Hati : Sedekahkan Al-fatihah seandainya aku pergi dulu…..

.

7 ulasan:

QasehnyaRania berkata...

betul tu. cik nur..
penuh terisrat entry nukilan pd mlm ni..
ciknur pekabor..! sihat ke?

Inani Hazwani berkata...

setuju :) bila dah tak dek depan mata baru nak tercari cari bilan depan mata tak nak hargai :)

Ayuni berkata...

Salam Aidilfitri...

Cendol berkata...

betul tu cik nur , setuju sgt . btw, take care cik nur

Unknown berkata...

apa khabar harap ingat saya ya...terima kasih

Cik Ai berkata...

HUKUM KARMA?
lebih tepat lg balasan Allah kan..huhu

Unknown berkata...

selamat hari raya maaf zahir batin..