Rabu, 3 November 2010

Home » .:: HILANG ::.

.:: HILANG ::.

.



Salam.


Alhamdulillah, sekali lagi di berikan kesempatan ini untuk terus menulis di ruangan ini. Entry untuk kali ini sebenarnya mahu menulis semalam lagi, tapi di sebabkan sibuk tak dapatlah nak menaip.

Sebenarnya, tajuk entry kali ini, aku tekankan bila aku sendiri sedang mengalaminya ketika ini. Tentang kehilangan seseorang yang sebelum ini selalu ada dan tidak jemu untuk merapati aku. Berhari-hari jugalah aku membuat keputusan dan memberanikan diri . Dan bila aku pula sudah bersedia untuk menyambung salam persahabatan yang di hulurkan, tiba-tiba dia pula hilang entah kemana.

Walaupun ia berlaku secara spontan, tapi kehilangan itu amat di rasai. Dan ini menimbulkan persoalan di dalam fikiran aku, sedang aku dulu menagih kasih dari seseorang, dan bila aku sudah tiada lagi, adakah dia sedar atau rasa tentang kehadiran aku suatu ketika dulu? Dan andai ini terjadi, untuk menyesali apa yang telah terjadi, rasanya sudah terlambat. Kerana itu yang aku rasakan ketika ini. Walaupun aku tahu, peluang itu masih ada. Tapi, sebagai manusia biasa, aku hanya mampu merancang. Selebihnya, DIA yang akan menentukan.

Bukan sekadar persahabatan, tetapi ia merangkumi dari semua yang terlibat di sekeliling kita. Mungkin sebelum ini kita abaikan suami atau isteri kita, dan bila salah seorangnya tiada, mungkin rasa ingin menghargai dirinya membuak-buak. Tapi malangnya, mungkin sudah terlambat.

Dan paling terkesan bila kita mengabaikan kedua orang tua kita, dan bila sudah kehilangan mereka, barukah kita akan rasa biasa? Sedangkan hati sangat ingin mereka di sisi di saat kita sudahpun kehilangan mereka. Menangis airmata darah sekalipun, semuanya tidak akan berulang seperti perakam astro beyond. Ini kerana, kehidupan realiti tiada ulang tayang untuk kali kedua, ketiga dan untuk kali-kali berikutnya.

Jadi, apa kata kita sama-sama menghargai setiap orang yang berada di sisi kita. Tunjukkan kasih kita sebagai seorang anak kepada kedua ibubapa, sebagai seorang suami kepada isterinya, manakala sebagai seorang isteri kepada suaminya, sebagai seorang abang dan kakak kepada adik-adiknya, sebagai seorang adik kepada abang dan kakaknya, sebagai seorang kekasih kepada kekasih hatinya, sebagai seorang tunang kepada tunangannya dan sebagai seorang sahabat kepada sahabat yang lain.

Dan rasanya kita mampu untuk lakukan semua ini. Menghargai siapa saja tidak ada ruginya. Malahan kita yang akan rugi jika kita langsung tidak menghargai apa yang ada di hadapan kita. Pada kalian yang sudah pernah merasai kehilangan, tentu kalian tahu apa yang aku cuba sampaikan.

Rasanya, sampai disini saja untuk bebelan kali ini. Sama-samalah kita menghargai sesama kita.



Salam…

 
Kata Hati : Harap Di Berikan Peluang Kedua DariNYA...Amin..!!
 
 
.

2 ulasan:

hans berkata...

amin

9n0L4 berkata...

bile dh hilang, baru lah manusia tahu hargai kan. :)