Ahad, 14 Ogos 2011

Home » » .:: Lain Yang Di Cari , Lain Yang Di Jumpai | Oh..Buku..! ::.

.:: Lain Yang Di Cari , Lain Yang Di Jumpai | Oh..Buku..! ::.

.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, syukur ke Hadrat Ilahi, kerana di beri kita semua peluang untuk bernafas dan menjalani ibadah puasa di bulan yang mulia ini.

Syukran Ya Allah..!

Pagi tadi lepas balik dari pasar pagi Kamunting, aku tergesa-gesa mencari koleksi resepi biskut yang aku berkurun lama aku simpan. Al-maklumlah, time tu tengah bersemangat nak buat biskut raya kononnya.

Puas jugalah aku mencari. Habis semua tempat aku geledah. Jumpanya tak juga. Biasalah, benda yang kita nak sangat tak akan jumpa serta merta. Tapi kalau kita dah tak nak guna apa yang kita cari tu, tak payah cari, sentiasa ada je depan mata kan?

Dah habis satu almari aku geledah, tapi masih tak jumpa. Cuma yang tinggal hanya satu kotak je yang belum aku periksa. Harapan dalam hati ni berbunga bagai nak gila, mengharapkan koleksi resipi aku tersimpan rapi di dalam kotak tu.

Taraaaaa..! 

Setelah kotak di buka, hati yang berbunga-bunganya tadi hampir saja layu sebab BUKAN koleksi resepi yang tersimpan rapi di dalam tu, sebaliknya dua buah buku yang dah lama aku cari. Setengah tahun adalah..!

Maka makin berkembanglah bunga dihati aku, bila buku tu aku jumpa kembali. Dah sepuluh tahun buku tu dengan aku, Cuma hilangnya bila aku mula membuat pertukaran bilik dengan mak aku. Time tu semua barang-barang rahsia aku simpankan di dalam kotak. Tapi buku tu lah yang paling aku sayang.

Di akhir muka surat buku tu, ada kata-kata yang aku tulis sepuluh tahun lalu. Bila di baca kembali senyum sorang-sorang di buatnya, tapi maknanya sangat mendalam bagi aku. Ini kerana apa yang aku tulis rasanya sama seperti sekarang. Akibatnya, aku bila dah jumpa buku tu, aku langsung terlupa tujuan utama aku mengeledah seawal pagi tadi.  Hahahah..!

Bagi mengakhiri entry ni, tinggalkan kata-kata yang terdapat di dalam buku itu.

Ku akui dugaan datang jua pergi,
Sinar bak suria bercahaya,
Bagai mentari sinar mekar tanpa jemu,
Aku di sini tetap seperti dulu,
Akan terus berusaha tanpa jemu,
Dan ku ingin di ibaratkan,
Seperti sinar suria yang tak pernah jemu.



 Kata Hati : Resepi langsung tak jumpa..huhuhu...dan tak sabar nak tunjuk buku itu pada seseorang..!


.



Tiada ulasan: