Isnin, 2 Ogos 2010

Home » » .:: Syukur ::.

.:: Syukur ::.





Salam. Alhamdulillah, panjat rasa kesyukuran kepada Ilahi, kerana di berikan kesempatan kepada kita semua untuk terus bernafas di bumiNYA kini. Syukran Ya ALLAH…!!


Bersyukur juga, di berikan masa dan ruang untuk hambaMU ini terus berceloteh di sini. Tanpa izin dariNYA, pasti semua ini tidak akan tercipta. Alhamdulillah.

Syukur..!, hanya itu tajuk entry kali ini. Hanya sepatah, bukan dua mahupun tiga. Hanya satu, iaitu bersyukur, perkataan yang saban hari di sebut oleh aku setiap kali entry baru di keluarkan.

Menikmati atau mensyukuri setiap apa yang di berikan OlehNYA adalah patut. Tapi sebagai manusia biasa, kita kadang-kadang terpesong atau lebih manis jika aku gunakan ayat terlupa untuk mahu bersyukur dengan apa yang ada.

Maaf ya..!! titipan untuk entry kali ini tiada kaitannya dengan sesiapa. Ini Cuma peringat untuk diri aku yang kadang-kadangnya alpa dengan nikmat di dunia ini . Sekali gus, entry untuk kali ini, dapat munasabahkan diri aku kepadaNYA dengan lebih bermakna. InsyaALLAH.

Sebagai manusia biasa, kita kadang-kadangnya alpa, dengan nikmat yang ada di sekeliling kita. Mungkin secara normal kita tidak sedar yang kita tidak bersyukuri dengan apa yang ada, kita lihat tiga contoh mudah yang aku titipkan di sini :

> kita sudah pun memiliki telefon bimbit . Dan secara tidak langsung kita masih lagi tidak berpuas hati . merungut pabila talefon bimbit kita tidak sehebat yang lain. Nampak?? Tiada rasa bersyukur di situ.

> sudah punya pakwe/makwe/tunang/isteri/suami/anak/adik/abang/kakak/ibubapa/kawan-kawan DLL.. dan rungut yang kita selalu dengar, kenapa la pakwe/ makwe/ tunang/ isteri/ suami/ anak/ adik/ abang/ kakak/ ibubapa/ kawan-kawan DLL, tidak sehebat si polan tu. Nampak, tiada tanda bersyukur di situ. *aku tidak kata semua ya..segelintir saja. Renung-renungkanlah..

> sudah ada basikal/motosikal/kereta/van/lori apa-apa sajalah, tapi ada juga yang tidak bersyukur. Sekali lagi, tiada sekelumit syukur di situ.

Kalau mahu di huraikan memang bila-bila pun tak akan habis. Marilah kita, sama-sama berfikir dan renung-renungkanlah adakah kita tergolong di dalam kumpulan tidak bersyukur?

Aku akui, kadang-kadang aku begitu, terlalu alpa dengan dunia yang fana ini. Sepatutnya kita kena lebih bersyukur dengan semua yang telah diberikan. Fikirlah, jika semua yang kita miliki di tarik nikmat olehNYA? Bagaimana kita ?

Maka marilah kita panjatkan jutaan rasa kesyukuran yang telah di beri olehNYA. Jangan sia-siakan rezeki yang telah di limpahkan dariNYA untuk kita semua. Ingatlah , setiap apa yang di beri ada hikmah di sebalikNYA.

Ayuh..sama-sama kita bersyukur…!!

Rasanya, baik sampai di sini saja untuk bebelan kali ini. Takut nanti kalau-kalau terlajak membebel lain pula jadinya.

InsyaALLAH, jika di berikan kesempatan OlehNYa, kita pasti bersua lagi di lain entry. Semua atas keizinanNYA…InsyaALLAH..!!

Salam…

Daaa…!!!


Kata Hati : Terima Kasih Ya ALLAH, Aku bersyukur ke hadratMU...Amin..!!



Ikhlas

5 ulasan:

hans berkata...

aku teringat lagi moment2 aku mendapat telefon
gembira gila
sangat gembira

P/S : Drama Minggu Ini : Awak NAK Guna PC Ker Wahai Si Kacak?

Nurcita2 berkata...

hans: tahniah, kamu mmg bsyukur... :)

Tanpa Nama berkata...

aku bersyukur kerana dianugerahkan suami yg bertanggungjawab dan pnyayang.....

Nurcita2 berkata...

Anon: bsyukur seadanya ya..!

9n0L4 berkata...

kalau kite selalu bersyukur, Allah mesti bagi lebih kan . ;)