Isnin, 26 Ogos 2013

Home » , , , , , , , , , , , , , , » Jam Tangan

Jam Tangan





Berlari-lari anak aku menuju ke kelas. Yea..aku sedar aku dah lambat ni. Baru saja mahu mendaki anak tangga untuk ke tingkat dua, terdengar sayup-sayup nama aku di panggil. Sudahlah nak cepat, ada pula yang panggil-panggil. Kacau betullah..! setakat merungut dalam hati je la.

Puas jugalah aku cari dari mana datangnya suara tu. Rupa-rupanya suara ustaz yang setia menunggu di depan pintu kelas bawah tangga. Manalah aku nak nampak. Haishh ustaz ni, cubalah tonjolkan diri sikit. Ini tidak..!

“Pinjamkan saya jam. Hari ni saya tak pakai jam laa..”

Terkedu seketika aku dengan permintaan ustaz ni. Kenapa pula dengan jam aku, mintalah dengan orang lain. Jam aku ni baru beli kot. Itupun abah yang hadiahkan semperna ulangtahun kelahiran aku. Takkan tiba-tiba nak bagi ustaz pinjam kot. Haishh…

“Waktu akhir nanti saya kan masuk kelas awak, saya pulangkan la..”

Tapiii……

“Saya pinjam je, janji tak calarkan”

Err…orang tua ni macam tahu-tahu je apa yang aku fikir. Ustaz tu tak adalah tua sangat. Kecik-kecik je orangnya, dia tinggi sikit dari aku. Ingat lagi kali pertama dia mengajar aku ditingkatan 2. Dia merupakan guru baru disekolah tu. Sebelum ni aku lebih selesa diajar oleh ustazah sebelum dia.  Entah kenapa ada satu aura membuatkan aku tak senang dengan ustaz ni.

Tapi makin lama dia mengajar, makin kenal dan cara dia buat aku jadi senang. Jangan kata aku, kawan-kawan lain pun sama. Tapi aku lebih rapat sikit la dengan ustaz. Mungkin sebab aku ni suka buat bising kot dalam kelas. Hahaha.

“Boleh tak?”

Seraya aku menanggalkan jam dari pergelangan tangan aku. Pantas ustaz menyambut jam tangan tersebut bila aku hulurkan. Dan cepat-cepat dia besarkan sedikit saiz jam tersebut. Almaklumlah, pergelangan tangan lelaki dan perempuan kan tak sama besar. Bila selesai memakai, aku cuma memerhatikan je jam tu terletak elok dipergelangan tangan kiri ustaz.

“Balik nanti saya pulangkan. Dah cepat masuk kelas”

**********

Waktu akhir kelas kami hari tu ialah mata pelajaran pendidikan islam. Aku pula boleh terlupa pasal jam tangan aku tu. Iyelah, sebab sibuk sangat studykan. Kononnya laa..Hahaha. Bila ustaz masuk ke kelas, memang aku tak ingat langsung pasal jam tu, sampailah ustaz panggil aku ke meja guru.

“Ni, saya beri balik. Terima kaseh tau. Cuba pakai tengok muat ke tidak”

Waktu ustaz buka dan hulurkan jam tangan tu lah baru aku teringat pasal jam aku. Ishh..memang pelupa sungguh aku ni. Aku ikut je arahan ustaz, tapi bila aku pakai jam tu longgar. Ikut aku tak kisah pun, janji tak lucut. Tapi bila ustaz nampak, terus dia minta balik dan betulkan saiz yang sesuai dengan pegelangan tangan aku. Dah macam gaya boiperen aku je ustaz ni. Bila selesai, aku bangun balik ke meja aku. waktu ni lah dengar suara-suara yang menanyakan soalan yang pelik.

“Kenapa ustaz bagi jam tangan ustaz, dekat dia?”

“Hadiah hari lahir dia..”

Bila jawapan itu keluar dari mulut ustaz, spontan berpuluh pasang mata tertumpu pada aku. Walaupun jawapan ustaz dalam nada bergurau, tapi aku tetap malu. Ya malu siot..! Reaksi aku waktu tu hanya mampu angkat bahu je. Bila kawan sebelah tanya soalan yang sama, aku cerita benda betul detail-detail. Tapi malangnya diorang bukan nak percaya. Almaklumlah jam tu baru, memang kelihatan berkilat. Normal barang baru.

Sejak pada tu, apa-apa mengenai ustaz, aku jadi rujukan. Jangan kata satu kelas, habis cikgu-cikgu semua tahu. Aku tak gelabah sebab aku tengok ustaz okay je. Jadi aku pun okay je lah. Ingat lagi bila aku wakil dari kelas kena dengar taklimat mengenai apa tah dekat bilik tayangan. Kebetulan aku orang paling lewat sampai. Jadi nak masuk tu terasa malulah juga. Sebab aku yakin aku akan jadi tumpuan bila masuk dalam tu. Jadi, aku hanya mampu tercegat di luar bilik tu je sambil berkira-kira nak masuk ke tidak.

Rupanya ada seorang cikgu perempuan yang sedar kewujudan aku di luar bilik tu. Dialah yang pelawa aku masuk. Tapi aku ni kan degil, geleng kepala je la. Seganlah. Itu je aku mampu cakap. tak lama lepas tu, muncul pula ustaz sebelah cikgu tu. Terkejut beruk juga aku, mana tak nya, aku tak tahu pun ustaz ada dalam ni.

“Haa..awak, ingatkan tak datang. Lama saya tunggu. Mari masuk..”

Entah macam kena rasuk dek jin apa, laju je aku masuk kedalam bilik tayangan tu. Belum sempat aku dapatkan kerusi kosong tingkat paling atas, kedengaran suara lantang cikgu perempuan tu berkata…

“Dia nak abang dia juga yang jemput, baru dia nak masuk rupanya..”

Errr…sumpah aku malu. Lagi malu bila pandangan semua terarah pada aku. Terasa berinci-inci ketebalan kulit muka. Sempat juga aku curi pandang muka ustaz waktu tu, tenang je aku tengok. Dan sepanjang berlangsungnya taklimat tu, aku sikit pun tak berani pandang muka cikgu perempuan tu.

Kenapa tiba-tiba aku cerita semuanya disini? Sebab tadi aku ternampak ustaz aku ni dekat trafik light. Terburai segala kenangan tahu..! Nak tegur terlalu jauh, jadi aku tengok aje lah.. Yess..ustaz masih segak seperti dulu….!

Oh yea, sampai habis sekolah tau kawan-kawan ingat ustaz hadiahkan aku jam. Hehehe.



Kata Hati : Bila bercerita macam ni, buat aku rindu sekolahhhh…waaaa..!!

.

34 ulasan:

caliph shuriken berkata...

nur, bila nk hepi ending? hikk...

Cik Ai berkata...

kekekekeke
oooo dulu2 bcinta dgn ustaz ekk..pandai pilih,rupanya ustaz yg kasi,ckap abah dia yg kasi,auta lah ni..xde2,ai pcaya jam tu ustaz tu yg bagi.lalalalaalala

HeNRieTTa JoSe berkata...

Rindu sekolah....fuyooo...ustaz tu suka tuan blog x?hehehe...jengah lew skulah...bleh jmpa ckgu ckgu lamer...

Unknown berkata...

pandai ustaz tu bergurau . haha

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

kisah benarla ni ea..hihi.

Ruse Sulaiman berkata...

Kenangan mengusik jiwa ;) zaman sekolah mmg zaman yg sukar dilupakan :)

lelamaisara berkata...

wah ingat cerita novel tadi...ade bakat tulis novel ni...kusyuk akak bace tau..:) kenangan terindah!!

Chic Na berkata...

fuhh fuhh.. semput.. pjg sgt.. hehe..

baiknya ustaz tu.. kalo cikna dah kejar dia sampai dapat.. rindu kan lama xjumpa.. ada lagi tak jam tu? ;)

Masha Meisters berkata...

hehe...ape cer pastu? mcne gn ustaz? dah kawin ke? aloooo...nak ending dye....hehe

QasehnyaRania berkata...

hihi.buat ciksu pula yg tersipu2 malew..

intanfirdaus247 berkata...

salam ciknur..akak terbuai buai baca citer ni...kadang2 terasa cam novel cinta pon ada..pandai ciknur olah ayat dalam entry..akak suka..:))

Cikrosecute berkata...

anak akak nak raya hari tue..asyik mintak jam tangan jer...

Unknown berkata...

kenangan lalu mengusik jiwa..hehe

jaakechik berkata...

ooo gitu citernya.. kiranya waktu tu ramai yg fikir ciknur berskandal ngn ustaz la ekk... alahai ustaz tu pun pandai gak dia melawak yer.. hihi...

p/s : maaf baru sempat terjah ke blog ciknur!

Chuu Muqhlis berkata...

specialnye dpt hadiah dari ustaz., btuah sungguh :D

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

nur ni mmg berbakat dlm bidang penulisan :-)

BERT berkata...

suke betul kalau baca cerita nur ni.... macam baca novel tau takk!! haha... best cerita jam tangan ni ye.. teringat kenangan silam ye.. ke ade2 ape hati ngan ustaz tu hehe gurau2 jangan marah yeh..

Tie HT berkata...

pastu ustaz tu dah kawen ke nur sekarang ni..soklan tiba-tiba :p

Unknown berkata...

Kenangan di zaman sekolah yang paling sukar nak dilupakan.

Aine Ainun berkata...

As salam Nur...
singgah sini...tak baca lagi..=)
nanti mai singgah baca sungguh...=)

bila nak mai raya umah..=)

Lelaki berkata...

sama ar...boleh jadi budak2 semula.

Kekzamanis berkata...

Mati2 ingatkan tengah baca sinopsis novel tadi.. Rupanya kisah benar.. Boleh buat novel nih.. =)
ZON PERMAISURI CHOMEL

Aine Ainun berkata...

Ok...baru dapat fokus baca. ...

Bestnya...sweet ja knangan tu♥♥♥
Nur....lama2 admire tak kat cikgu tu. .ehehe

Dulu mase saya sekolah mmg keje minat2 ja kat sipolan2 tu ...hehe

Unknown berkata...

pergghhh cinta monyet nur dgn si uztaz rupanya... hahahaha.... kemain lagi taste nur eh..pandai berlawak jenaka la pulak ustaz nur tu eh.. kalo ustaz nur ternmpk nur hari tu, agak2 apa pulak yg dia nak pinjam dari nur?? kehkehkeh..

Nastyna berkata...

Owhhh sweet sweet story. Alaaa kenapa Nur tak tegur ustaz tu, jerit jer lambai2 panggil, mesti dia happy dapat jumpa Nur balik. (eh pelik pulak bila I tak ber"Cik" dengan U).

nanieydotcom berkata...

Hehe.. Part best ble ustaz ckp hadiah hari jadi tu. semua memandang. Amekkaw.. Mesti ada ygjeles. Hehe

anamizu berkata...

wahwahwah haah la boleh buat ala2 novel dah cite nur nih hehe


"Sebenarnya Aku Ex-Student Ustaz"
ok kot tajuk cenggini ? hehe

Busyra Takiyudin berkata...

special dri ustaz.. hehe..

mummyrinazone beauty berkata...

Mcm ada tajuk novel suamiku ustaz..huhuhu..eh adake?huhu

Si Matatajam berkata...

Ha ha...ustaz tuuuuu...kim salam ustaz yek kalau jumpa lg...

ayut berkata...

ustaz masih segak.hihihihi..kenangan sekolah mengamit perasaan yer :)

RIZZNA berkata...

wahhh.....srius bertuahnya.

tetiba jugak teringat novel Suami Aku Ustaz yg masih kt gobok belum dibaca

LYAfrina berkata...

hihi.. kenangan.. ala2 novel suami ku ustaz ni..

Mrs Velentine berkata...

wahwah mcm novel lah