Isnin, 30 Disember 2013

Home » , , , , , , » Cabang Dua

Cabang Dua




Sumber .
 
Nak lukis sendiri tak pandai..Hehehe.


Assalamualaikum.

Dihadapan kamu ada dua cabang jalan yang berbeda. Jadi disini aku beri perumpaan terhadap dua jalan yang jelas depan mata aku. 


Kategori Pertama : Jalan Singkat.

Tak perlu makan masa lama, kurang 5 minit dah boleh sampai destinasi. Tapi, dia punya kepayahan tu, memang mencabar. Penuh onak ranjau yang berduri. Kalau tak tahan boleh rebah beb..! Jadi, untuk kategori ni, keberanian, kekuatan bagi menghadapi segala kemungkinan perlu ada. Kalau tak bersedia, entahlahh..


Kategori Kedua : Jalan Normal.

Agak jauh, kalau jalan singkat cuma makan masa kurang dari 5 minit, tapi jalan normal ni anggaran masa diperlukan lebih dari 10 minit. Silap hari bulan kalau jammed, boleh makan masa 20 minit. Perjalanan dia tak ada liku bagai. Licin dan rata je. Memang tak akan ada sebarang kemungkinan.
 
Jika kalian sedang berhadapan dengan situasi ini, mana satu yang kalian pilih…??


Kata Hati : Manusia mula akan keliru bila punya lebih dari satu pilihan.

.

19 ulasan:

t.a.t.a berkata...

Aku pilih jalan kedua. Kalau lambat tak pe boleh membaca dalam kereta. Buku memang tersedia ada dalam kereta. Pastu keselamatan diri dan kereta juga terjamin. Kereta tak rosak sebab jalan nya licin aje. Setakat beza 15minit apa sangat la kan?

Chic Na berkata...

kalau cikna pilih yg normal la kot.. senang.. biar lambat asal selamat.. kekeke..

agak susah kalau ada pilihan tapi kalau takde pilihan laaaaaaagi lah susah..

TiranaAduka berkata...

salam
Lawatan pg isnin tirana aduka

N.Aima K berkata...

kalau memang betul betul jalan mmg guna jalan normal lah..tapi kalau kehidupan best juga kalau ada cabaran kan?

izan mama mia berkata...

biar lambat asal selamat nur..hihi

Cik Anis Nisa berkata...

Macam agak sukar jugak nk memilih ni ye..

intanfirdaus247 berkata...

kak intan pilih kedua-duanya namun mengikut kesesuaian keadaan..jika boleh ambil jalan singkat dan sudah tahu selok beloknya ok lah..apapun semuanya terletak pada diri kita sendiri...dan paling penting TAwakkal kepada Allah

zaza zehra berkata...

berfikir sejenak jalan mana yang harus dipilih.. :)

QasehnyaRania berkata...

lebih suka jalan normal baru mencabat katanya.h ikhik
ciknur thanks tau bg semnagat kat ciksu

situasi di atas sama mcm yg ciksu alami.
yg sebenarnya ciksu dh stop pon rawatan kt spital hkl.hukhuk. tak sanggup la nk biarkan diri ini dicucuk bagai.
cciksu yakin ciksu boleh mngandung normal. in shaa Allah. teruskan doa utk ciksu tau..

Ha Md berkata...

Sy selalu nasihatkan org supaya buat istikharah. Tapi yg sebenarnya, sy sendiri pun belum pernah buat.. t_t

Karukord jagau berkata...

saya pilih highway...tol pun tol lah...bayoo je ekekkeee

Yumida Huda berkata...

yumida kengkdg suka yg mencabar..selalu akan pilih jln 1 dulu..bila asyik rebah mungkin akan tukar plan b..pilih jln ke-2
nur pulak?
menabung sini-transitions

syuk shusuke berkata...

biar lambat asalkan selamat :D tak gitu ? hehe

QasehnyaRania berkata...

singgah malam jenguk ciknur..
buat apa tu. hihi

Yana Halim berkata...

Kalau nak cepat, amik jln singkat. Kalo nak rasa selesa, amik jln biasa. cewah...

Ummi Iman berkata...

Kalau akak pilih yg mudah. Biar lambat asal selamat ;)

jaakechik berkata...

Kalau jaa, jaa akan pilih jalan singkat. hahahaa... bukan apa, kalau jln singkat ni boleh cepat sampai.... even jlnnya sedikit hodoh. asalkan tak jammed... hihihi...

p/s : ada makna tersirat kah entry ini? ke cik nur sedang kelirukan sesuatu?

Deqla Manjew berkata...

jln singkat tu mcm pelik lak.. makan masa 5 minit jer tp penuh onak ranjau yg berduri.. bkn ker smua tu akn memkn masa yg lama..?? huhu.. yup..deqla sendiri jadi keliru utk pilih jln yg mana antara 2 tu..tp yg deqla nak cuma jln yg diredhai Allah jer.. heee..

Yana Libra berkata...

saya pun tak pasti jalan mana saya akan amik cik nur..tp kalau boleh nak jalan yg sng~