Khamis, 12 September 2013

Home » , , , , , , » Khasiat Daun Kaduk

Khasiat Daun Kaduk



Sumber : Google


Assalamualaikum.

Ingat tak ENTRY ISNIN lepas? Pasal makanan ringan Miang Kham tu. Ramai juga yea yang tak pernah makan. Bagi yang tak tahu macam mana rupa daun kaduk tu, daun kaduk tu sebiji macam daun sireh. Kalau nak bezakan daun sireh dengan daun kaduk melalui bau dia. Macam mana bau dia tu, aku tak reti pulak nak jelaskan dalam bentuk kata-kata ni weh..! Kome pegilah cari sendiri dan bezakan sendiri..Hehehe.

Hokey..! Bagi yang pernah tengok, pegang, hidu atau makan daun kaduk ni pasti kalian tahukan macam mana bau daun kaduk tu sendiri. Kalau direbus..uhh..bau dia jangan dikenang. Melekat busuknya..! Aku sendiri kalau mak rebus daun kaduk lari keluar, sebab tak tahan. HAHAHA. Tapi percayalah, Cuma bau je. Rasanya okay. Tapi bagi aku, sedap lagi makan segar macam Miang Kham, atau dibuat kerabu..Serius sedap..!

Walaupun bau daun tu busuk, tapi jangan tak tahu..Khasiatnya sangatlah banyak. Baik daun dan agar dauk kaduk tu sendiri memang tersangat-sangatlah banyak khasiatnya, salah satunya dapat mengatasi masalah cacing. Selain itu, daun kaduk juga mampu merawat sembelit, mengurangkan sakit gigi, meredakan batuk, melawaskan kencing, merawat ulser perut. Semua rawatan adalah dengan meminum air rebusan daun kaduk itu. Ia juga mampu merawat Demam Malaria.

Kalau kalian tak percaya dengan keistimewaan daun kaduk ni, kalian boleh terus berhubung dengan PAKCIK GOOGLE. Confirm berderet info pasal Daun Kaduk ni. Tak percaya, cubalah..Hehehe..



P/s:  Ramai yang tanya sedap ke Miang Kham tu, Sumpah sedapp..! Langsung tak pahit okay.!




Kata Hati : Makan miang kham sambil tengok TV, memang syiokk..!
.

35 ulasan:

Zaza berkata...

daun ni mmg byk khasiatnya =)

Cik Aini berkata...

mesti wangi lg daun sireh kan :)

tima kasih ye makcik gugel di atas penterjemahan kebaikan daun kaduk ni..kekeke

**eh nti kalo mai kulim lg buat nak???

Nastyna berkata...

KAlau pokok pulak, kaduk selal tumbuh meliar atas tanah, manakala sirih pulak melilit menjalar ke atas pokok, kan kan kan. Kalau malas ngadap pakcik gugel, ngadap jer Pak Kaduk:p

nanieybarnieylurviey berkata...

Biasa yg xsedap tu la yg berkhasiat.. Tapi ramai yg xsuke. Hehe

Mas Aan berkata...

nice info guys...

Android berkata...

singgah, dan follow blog ni...
follback okey...

Lina berkata...

mcm daun sireh.. btul ke?? hehehe

Chic Na berkata...

mohon ajar cikna makan miang kham lepas ni.. heheh..

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

yui tak pernh mkn daun ni..huhu

t.a.t.a berkata...

masa daun tu dimakan segar macam Miang Kham, bau nya masih ada ke?

izan mama mia berkata...

mmg sama cam daun sireh bezanya daun sireh memanjat ...daun kaduk tumpuh melata di tanah

Deqla Manjew berkata...

nur ckp sedap pun deqla mcm tak lalu nk telan..huhu.. camne tu.. mmg mcm daun sireh je..tu yg ingt mcm mkn sireh.. ngeee..

are_lin@yu berkata...

pnh tgk n pgg rebus blm g.hihi..bau cmna erk.hehe..mcm melepas x.hehe

BUNDA a.k.a KN berkata...

daun kaduk yang rupe seakan daun sirih ni memang sedap dibuat ulam...daunnya lembut, lemak dan wangi..

fizafantagirO berkata...

daun dia macam daun sireh kan Nur :p

Umi Nazrah berkata...

daun ni buat rebus, makan sebagai ulam memang sedappppppppp

Rapunzeel Cikilolo berkata...

serius baru tau pasal ni...

haha!

Tihara berkata...

eh akak memang hantu gugel forever, hiks..
daun kaduk memang sedap dibuat ulam bagi buang angin laut china selatan..
btw memang teringin nak rasa menu tu nur.. :)

Yumida Huda berkata...

nampak macam daun sirih la nur
wah beznye..tringin nak merasa menu tu
dah la berkhasiat

Aine Ainun berkata...

yela.....
mmg sebiji mcm daun sireh...
nanti la nak suruh Nur buatkan..ehehehehe...

gurau ja...=)

syuk shusuke berkata...

mesti pahit kan. hehe.

Cinta Misteri berkata...

kat area umah CiM mesti ada daun kaduk ni. sbb bonda CiM tukang masak telur pindang. kalau takde daun kaduk, telur pindang tak sedap. lg satu, bubur lambuk sayur kami, msti kena letak daun kadok.

**ehemm ehemm... babat tu lemak pada perut. skali tengok macam pakai boya.... aduhhh yaa ampun....

trah zain berkata...

sy rasa daun kaduk ni best bau dy,,hehe..
bau pn subjektif jgk,,, daun ni mak sy ltk dlm apa x tau, tp best,,hehe

Rosmiza Ali berkata...

Tetiba teringat entri Nur pasal Miang Kam tu.. Lapar lah pulak.. Gugugu~~
ZON PERMAISURI CHOMEL

❤Kamsiah❤ berkata...

beza daun kaduk dgn daun sireh...daun kaduk tumbuh melata,daun sireh jenis memanjat..bau daun kaduk bila dicelur...sangat kuat...

salam kenal & akak follow sini

Masha Meisters berkata...

sebijik daun sireh ek? tapi,siyes tak pernah makan...hehe

lelamaisara berkata...

oh banyak jugak khasiat daun kaduk ni ek..:) tapi daun ni macam daun sireh kan...

Cendol berkata...

ohh sebelum ni pernah dengar tentang pokok kaduk tapi tak tahu khasiatnya.tenkiu kerana berkongsiii

cik nur sihat ?

Si Matatajam berkata...

Akak pernah silap ingatkan daun kaduk tu sireh..hi hi

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

banyak khasiat daun kaduk kan

QasehnyaRania berkata...

Buat kepek kaduk pon sedappp. Cik Nur.. cer try

Cik Nur™ berkata...

http://24-7kpop.com/

jaakechik berkata...

jaa mkn miang kam tu nur.. makanantu adal dari thai sbb tu rsmai x tahu. hihi. daun kafuk ni jugak jaa guna utk buat gulai siput sedut. bau dia best!

Yana Libra berkata...

baru tahu pasal daun kaduk ni..huhu~

Shida Radzuan berkata...

wahh 1stime shida tahu cik nur ^_^ thanks sharing :)