Khamis, 13 Jun 2013

Home » , , , » Al - Kisahnya Si Apam Balik

Al - Kisahnya Si Apam Balik



Sumber Google


Mengatur kemas langkah meredah sekelopok manusia. Untungnya datang awal ke pasar malam, tak perlu bersesak-sesak. Laju mencari tempat yang ingin aku tuju. Dan aku berhenti betul-betul depat gerai yang menjual kueh TEDEMAWAN aku <--Perhatian, pelat ni sebab berjangkit dengan Encik H..hahaha.

5keping = Rm2. Itu yang dapat lihat pada keratan kertas yang elok ditampalkan di dinding rak kaca tu.

"Bagi saya dua ringgit yea."

"Kejap ye. Baru letak je ni, belum masak lagi."

"Haa..takpe, saya boleh tunggu."

"Kalau nak jalan-jalan dulu pun boleh."

"Ehh..takpe-takpe." 

Aku singgah situ semata nak beli apam balik je pun. Teringin tahu..!

Kelihatan pembantu pakcik tu sedang ligat menyusun segala perkakas. Ermm..ini pula akibatnya kalau datang pasar malam terlalu awal. Menang kena menunggulah jawapnya. Kalau tak disebabkan tekak ni nak makan apam balik nipis, jangan haraplah aku nak singgah.

Usai pakcik tu merenjis cairan butter ke atas semua apam balik tu, aku sedar itu adalah proses terakhir sebelum angkat apam balik tersebut. Dan sebolehnya aku tak mahu pakcik tu angkat lagi apam balik tu. Tapi mungkin disebabkan pakcik tu tak mahu aku menunggu lama, bila-bila masa saja dia boleh angkat. Jadi sebelum dia angkat, aku pun bersuara...

"Err..pakcik, boleh tak biarkan apam balik tu garing sikit."

"Kenapa..?" 

Bertaut kening pakcik tu melihat tepat ke arah aku.

"Ohh..saya memang suka garing-garing, kalau hangit sikit pun saya tak kisah. Baru sedap makan."

Sebaik habis kata-kata, terukir sebaris senyuman pada bibir pakcik tu. Pantas dia kuis-kuiskan apam balik tu sambil lihat sama ada dah cukup garing atau belum. Bila dia rasa dah cukup garing, cepat-cepat dia angkat dan lipatkan apam balik tu sebelum pembantunya masukkan ke dalam plastik.

Bungkusan plastik segera dihulurkan kearah aku, seraya kau menghulurkan 2 keping not biru kepada pembantu pakcik tu.

"Terima kaseh pakcik." Ucap aku sambil tersenyum.

"Sama-sama. Haa..anak pakcik ni pun garing jugak, adik tak suka ke..??"

"Errr…" (Dalam hati, untuk dijual kee..?Hahaha) 

Aku kemudiannya cuma mampu tersenyum dan berlalu pergi..mati kutu aku nak jawap apa. Malu tahu..!



Kata Hati : Aku memang suka makan yang digaringkan, kalau makan roti canai, aku tengok roti canai adik lebih garing dari aku, wajib minta tukar..hahaha. 

.

42 ulasan:

Encik H berkata...

erk..H x bersalah!! grrrr

Khai♥Rin : anies berkata...

hahahahahhaha ank dia garing? dia goreng guna apa? hahahahaha

Encik H berkata...

nak bgtau ni..ayah H niaga apam balik jugak..tapi bukan yg 5keping RM2 tu la..ni apam balik yg besar..sekeping RM1.50 kot..xpun RM2 kalau dah naik harga..

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

sedap2..yui suka cmni..mak plak suka yg bsar tu..

YanaHime berkata...

salam ciknur!

lama x berkomen kat sini ^_^

haha! comel jaa pakcik tu promot ank dia.

noornazuha berkata...

ooo sedapnyeeee .....................dh lama x makan..biasenye kat pasar malam jeh beli

Rohani Hashim berkata...

kikiki pndai pakcik bergurau eh.hehehe

are_lin@yu berkata...

wahh tu tnda mlwak ka mmg bknan tu..hihi

Anis Nisa berkata...

nisa pun suke mkn apam balik..lagi2 klau byk kcang & mnis lebih skit..nyum3..

Yana Halim berkata...

ha'ah....sedap yg crunchy. akak pun suka.

Deqla Manjew berkata...

kita sama la nur.. deqla pun suka apam balik yg mcm ni.. x suka sgt yg tebal2 tu..huhu... jawab je la blk kat pokcik tu.. " anak pakcik x cukop garing, so kasi garing lagi ar mcm apam balik tu.." kohkohkoh..

Aine Ainun berkata...

Nur suka apam balik yg ninpis tu ea?
saya suka yg nipis gak, tp x suka yg kering tu, ade yg x berapa kering, kat sini payahla nak jumpa...

Kalo apam balik basah lak, saya suka kt pasar kamunting tu, ada pakcik n makcik jual, sedap...
Nur p psar mane?

ayut berkata...

pak cik tu nk jual ank ke???hehehhee :p apam balik ni jrg mkn ye :)

izan mama mia berkata...

kikiki... akak suka yg gebu... garing mia suka laa..
ehe ada lawaksinis di akhir cerita tuu...sapa nak yg garing,.. ??

Mek Onie berkata...

baru je makan tadiiii !!!!! bos belanja ,ahak

Yumida Huda berkata...

sama lah dgn yumida
yumida pn ske mkn apam garing
sedap!
krop krp bila mkn
eh tetbe pakcik tu promote anak dia

Rosmiza Ali berkata...

Menyempat pulak pakcik apam balik tu bergurau ye.. Hehehe.. Mieza pun suka yang garing2 macam ni.. Roti canai pun sama, kalau tak garing rasa kurang umph jer.. Hehe.. =)

Yana Libra berkata...

anak pak cik tu pun garing, tak nak ke~~~ hehe :p

BERT berkata...

lama tak nyinggah sini.. sori banyak2 la kawan hehe... bizi + bejalan + intenet kene potong haha smua ada...

bile bc je entry nur ni mesti mcm bace novel. puitis sungguh.. dah tentunya kaki novel ye tak hehe...

pacik tu nak jual anak dia kat nur la tu hahaha

QasehnyaRania berkata...

yeay kita sama.
ciksu suka goreng ikan pon garing2 :0
apam balik ciksu suka yg kecik je.yg besar tak suka. tak gheti nak makan. haha
roti cnai pon sama tak suka yg lembut tu suka yg garing. tp dah lama tak makan sbb pindah blk kl. masa kt jb ada satu kedai tu uat mmg best :)

wan nurul hezrina abd halim berkata...

apam balik mmg sedap hok garing2..tapi kalau roti canai nurul suka yang lembut

trah zain berkata...

err.. mati kutu, mati kutu,,haha...
sy pn suka apam balik, lagi2 yg kt tgh dia, dahla garing, mentega sesedap rasa lak tu, tambah lg dgn jagung,, syokk,,haha...
p/s: muka selalu hilangkan yg kt tgh,,, (^____^)

Mieya Atiera berkata...

hahaha... lawak betul sempat lagi nak promote lagi tu...

Cik Aini berkata...

hahahahahaha
ada kwn ai srg..garing jugak,yg ni untung Nur,buy 1 get 2.....arae K****...muahahahahaha

LYAfrina berkata...

hehe. sama cam asya suka mkn apam balik nipis ni

Cik Nur™ berkata...

Laaa...ai lupa ehh...itukan Ai dah chop dulu....
Kahkahkahkah.....

jaakechik berkata...

jaa pun suka mkn apam balik garing...
tp x menahan sungguh pakcik tu.
siap offer anak dia lagi....hihi.....

caliph shuriken berkata...

wahh, cik nur mengidam apam balik ^__^

*pasni bole laa awk jadi menantu pakcik apam balik, kn ;p

Cik Aini berkata...

tak..
ai dah kasi kat Nur kan..
Nur pun dah setuju kan..ayooooo dose tau amik balik,buruk siku nti.hahahahahahahaa larikkkk

Tedi berkata...

yang tebal lagi best, tapi inti dia kena banyak la, bukan kulit tebal :)

apa maksud pakcik tu bila kata anak dia garing? hahaha

Chic Na berkata...

ehemmm.. kebetulan pulak ye ngan anak pak cik tu. nampak tak persamaan dengan anak pak cik tu disitu? kahkahkah.. baiknya hati pak cik tu. siap offer anak lagi.. hewhewhew..

Ummi Iman berkata...

Yg kecil2 ni kalau garing mmg sedap. Rangup. Terus berkenan pakcik tu nak buat menantu sebab 'garing' ;)

QasehnyaRania berkata...

datang jenguk sarapan ..hihi

Zaza berkata...

haha..kelakar pkcik tu =)

Dayana Bahar berkata...

Macam baca novel lak.. Cinta Apam Balik haha...

nanieybarnieylurviey berkata...

Eh.. Macam baca novel lah.. :) puitis.. Sedap je nk baca :) :) sedapnye apam balik.. Tetiba lak lapar

Deq's Qienz berkata...

sedap apam balik..dq suka kalo ranggup²,,kalo ranggup best la..

Arina Shamsul berkata...

hahaha..anak dia goreng planta juga tu dik,tu yg garing tu..kekeke.i miss u so much too dear ,much...much..hahaha.

insyaallah akk akan cuba sesegar yg mungkin selagi termampu..hehehe

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

yui sggh ahad ya...

Etuza Ezawarna berkata...

hak pengguna, kena minta yg sebenarnya..penjual kena hati2 kalau mahu pelanggan bertahan nak beli kan cik nur..

Nastyna berkata...

kita boleh jadi kawan baik, sebab I tak suka garing2, I suka gebu2, so takder la nak rebut2, boleh tukar2 gitu :D:D

Si Matatajam berkata...

Akak pun suka makan yg garing..tak menahan pakcik tu siap dok pomot anak dia plak..ha ha