Khamis, 25 Julai 2013

Home » , , , , , , » Tegur

Tegur





Assalamualaikum.

Ehem..ehem. 
Nak bagitahu satu rahsia ni. 
Kaklong sayaaaaaangggggggg Mak...!
Itu je rahsianya.
Sekian..Heeee. 
^_^ 

Ehem..sambung entry. Ermm.. pejam celik – celik pejam,  kita sudah pun berada di kemuncak Ramadhan. Kalau sebelum ni kita mendaki, tapi lepas berada di kemuncak kita semua akan mula turun dari pendakian. Kenapa aku kata menurun? Sebab selalunya lepas 15 Ramadhan, masa akan berlalu tanpa kita sedar. Tup-tup tinggal 3 hari lagi je nak raya. Percayalah..!

Hokey…! Entry kali ni bukanlah nak sembang pasal raya. Sebab aku belum rasa lagi mood nak raya tu. Walaupun sekarang ni lagu raya sedang ligat diputarkan di radio, tapi aku tetap tak rasa lagi bahang nak raya tu, setakat dengar je la. Feeling tu belum ada. Entah kenapa aku tahun ni tahh..!

Untuk entry ni aku Cuma nak cerita, kejadian  malam 14 Ramadhan lepas, iaitu hari isnin malam selasa. Entah cemana aku TERnampak seseorang dalam masjid. Kebetulan hari tu aku dapat saf paling depan. Dan kebetulan pula kain langsir yang memisahkan bahagian jemaah lelaki dan perempuan terselak sedikit. Dari situlah aku TERperasan kelibat seseorang dalam masjid tu. Rasa macam tak percaya, sebab masjid yang aku pergi ni, jauh dari rumah dia. Aku siap tunjukkan mak lagi apa yang aku nampak. Bukan apa untuk kepastian, kot la aku tersalah orang. Tapi mak cakap, iyea..itu memang dia..

Bila dah TERlihat tu, automatik perasaan tu jadi TERkejut. Lama kot tak jumpa Hamba Allah tu. Kali terakhir jumpa pun aku lupa bila. Dan bila dah nampak tu, perasaan nak tegur tu memanglah ada, tapi malulah kalau tiba-tiba aku nak panggil dia dalam masjid tu. Tak pasal kena sekeh dengan mak. Hahaha. Tapi tawakal je lah, lepas terawih ada rezeki jumpalah kami. Malangnya, memang tak ada rezeki nak jumpa. Tak apalah..nak buat cemana kannn. Redho... ^_^

Oh yea..Hamba Allah yang aku jumpa tu, BFF aku. Aku pernah cerita pasal dia dalam ENTRY NI.

Dan kejadian 14 Ramadhan pula, seawal 8 pagi aku keluar rumah bawa mak shopping barang dapur. Tengah syok-syok angkut barang masuk troli, tiba-tiba je datang sorang perempuan yang dari jauh lagi memang duk senyum ke arah aku. Sebelum tu, aku buat tak tahu je, sebab aku fikir dia senyum kat orang lain kott. Tapi bila makin dekat dan nak pulak bahagian tu cuma aku dengan mak je yang ada, aku pun balas je lah senyum dia. Nanti tak balas orang kata sombong pulak ye dak..!

Bila dia berhenti betul-betul depan aku, aku jadi pelik. Sambil tu, aku beri laluan pada dia, kot lah aku ni menghalang laluan dia. Rupanya tidak, dia memang nak jumpa aku. Yang tak tahan, siap pegang kedua-dua belah tangan aku ni, ala-ala jejak kaseh gitu. Muka aku time tu memang berkerut gila dah. Sempat aku pandang arah mak, tengok mak nak tergelak, tapi tahan. Tak lama, orang tu tanya aku

“Tak kenal ke?

Errr..memang tak dinafikan, waktu dia tanya tu, aku memang blur gila. Dalam hati tertanya-tanya, siapa pula ni...! nak kata tak kenal karang kecik hati pula. Kalau kata kenal aku memang langsung tak kenal. Lama jugalah aku diam sambil duk tengok muka dia. Manalah tahu kalau-kalau dia ni client aku yang dulu-dulu. Almaklumlah, aku ni kan pelupa.

Bila dah lama diam, nak menipu aku tak sampai hati. Jadi jujur aku tanya dia siapa. Sebab otak aku dah tak boleh ingat siapa dia. Bila aku ajukan soalan, muka dia tiba-tiba berubah. Err…tak niat tau nak kecikkan hati dia, berterus terang lebih baik dari menipukan. Soalan aku di jawab dengan soalan. Dia tanya nama aku pula. Sekali lagi aku jujur bagitahu nama penuh aku. Yang nak tergelaknya, lepas tahu nama penuh aku terus dia minta maaf. Katanya salah orang. Pelanduk dua serupa rupanya. Kata dia aku betul-betul seiras dengan kawan dia, tapi nama lain. Hahaha. Haishh…lawak pulak aku rasa.

Dah 5 minit berlalu,bila difikir-fikirkan balik, aku kagum kot dengan perempuan tu. Dia ada keyakinan yang tinggi. Kalau kita tentu teragak-agak nak tegur seseorang yang dah lama kita tak jumpakan. Contoh terdekat macam aku laa, memang sah orang tu aku kenal, tapi nak tegur segan. Hahaha. Tapi perempuan tu tidak, dengan penuh yakin dan muka penuh keterujaan, dia siap pegang  dan gengam tangan aku ni. Kalau kita, berani ke nak buat macam tu tiba-tiba? Hahaha. Dan Selamatlah di perempuan, kalau lelaki kompem aku menyorok belakang mak. Hahaha.




Kata Hati : Dalam dunia ni, ada 6 lagi muka yang sama macam kita….
.

44 ulasan:

Lelaki berkata...

org pompuan mmg lambat sikit bab menegur sapa ni.

BaNu Syah berkata...

oooh lawak gak kalau jadi camtu, dh konfident yg tu kawan kita tiba2 salah orang hihihi

Chic Na berkata...

memang orang tu mempunyai confident level yg sangat tinggi sebab dari jauh lagi dia dah yakin yg nur kawan dia.. kihkihkih..

tak pernah lg jumpa org yg seiras cikna.. ;)

caliph shuriken berkata...

nsib baik x kena rancangan tV yg dok pekena org tu, kn ;p

syuk shusuke berkata...

banyak TER tu mesti best. haha :D

Deqla Manjew berkata...

pjgnye entriiii... hikhik...tp jgn riso, gigih deqla baca sbb citer nur ni menarik! hurm.. nur ternmpk bff nur ye.. dia saje pilih masjid tu sbb kot2 terjumpa nur kot.. tp sygnya dia pulak x nmpk nur..mana la tau kan..hihi.. wahh tabik spring toink2 la kat pompuan tu.. serius, kalo deqla pun mcm was2 nak tegur.. sbb takot silap org la.. tp dia berani! mesti dia malu giler kan sbb dah silap org.. tp bg kite xde apa nk dimalukan bila pikirkan keberanian dia tu kan..yup, ada 6 lagi wajah mcm kita.. teringin nak jumpa.. hihi.. =)

intanfirdaus247 berkata...

Salam ciknur..wah saspen betoi.hehe…mungkin nnt akan ada kesempatan utk bejumpa dengan BFF lg..In sya Allah…yg perempuan tadi mmg konfiden..tapi x apalah …mungkin lain kali bila jumpa lg bole jadi kawan…kan..hehe

Mrs Velentine berkata...

oh tak kenal ingatkan nur yang takingat dia

Tihara berkata...

akak rasa macam baca novel entry ni..
jodoh dan pertemuan ketentuan Allah..
pertemuan yang tak disangka pasti ada hikmahnya

Ummi Iman berkata...

Masih teringat juga bff tu ya.. Mesti berdebar je masa tu kan? Part salah tegur tu, akak ada juga. Betul kata cik nur, dia berani. Kalau akak macam cik nur juga segan takut org dah tak ingat kita bila kita tegur ;)

Rapunzeel Cikilolo berkata...

masih rindu pada Hamba Allah tu ke?

semoga dipermudahkan...

Si Matatajam berkata...

Kes pelanduk 7 serupa la ni kan Nur...errr...musykil sungguh akak ngan Si 'dia' disebalik tirai tu..

lelamaisara berkata...

menarik pengalaman nur ni ade kaitan pulak ..;) Nice ...suke plak bace...

Nurfaezah Abdullah berkata...

hehehe kalo fae terus jadikan kawan baru :p

Masha Meisters berkata...

hehe...memg pun...kadang2 kenal pun macam segan2 juga nak tegur kalau dah lama tak jumpa...

mase sekolah dulu ada bbf..selalu ke mane2 berempat je sampai org kata muka kitaorg ber4 same...hahahah

Cendol berkata...

hahaha seronok baca entri cik nur ni..aahkan perempuan tu memang berani dan yakin.yang plg best,siap genggam tangan lagi tuu.hihii kesian dia salah org.mesti dia rindu sgt dgn kawannya tu..

aahkan selalu je org ckp ade 7 org muka sama dlm dunia ni ?err takut mendengarnya.dah bnyk kali org kata muka cendol ni nampak familiar,muka mcm si fulan,si fulan,bla,bla,

tak suka bila org kata muka sama dgn dia ni atau dia ni.huhuu tak tau la kenapa

izan mama mia berkata...

ialah nur
akak pun pernah alami kes yg sama
last dia kata silap org
haih ada gak muka kita yg sama ek
teringin nak jupa
kiki

syiela berkata...

akak pernah sekali camtu... dah nk terkam nk peluk dah.. hehhehe rupanya dah tersalah org hhuhuhu

Aine Ainun berkata...

Salam Nur...

hehe...ingtkan mmg kenal..=.=

tapi, skrgni kena jaga2 jugak, kot la dia kata mmg kenal Nur, maksudnya kalo berniat baik takpa..kalo berniat buruk..skrgkan mcm2 heheh

Cik Aini berkata...

kalo Ai jd pompuan tu kan..xdenya nk p pegang2 tgn mcm tu..trs je g tampo2 dah konon lama x jumpa kan.hahahaha silap ai x buat mcm tu pes jumpa Nur dulu..keh3

boni kacak berkata...

pergh.. memang konfiden level awek tu tinggi betul.. dia selamber je pegang tangan kan.hehe

fizafantagirO berkata...

hihi, fiza mcm nur jgk..penyegan..tkt salah org.tmbh2 klau lm xjumpa ..

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

lama tak jumpa kdg2 kt trfkir lama nak ingt =)

Umi Nazrah berkata...

saya lagi lah. orang beria-ria bagitau kata dorg tu kenal tapi saya ni memang dah tak ingat kenal katna & sapa dorang tu. masa tu otak jangan cakaplah, kerja keras pikir :D

Halif Mohamad berkata...

pernah tak jumpa 2 muka org yang sama dengan kita sekali dalam satu masa. Termasuk kita ada 3 la jadinya. hahaha. Saya penah

::CIK LYNN:: berkata...

eh....blog nur dh jadi lain :) kalau lynn, mmg xberani nk tgor cmtu...snyum2 smbil tgk byk kli...hehe

muja berkata...

muja dah banyak kali kot tersalah tegur,, especially time tak pakai spek,, maluuuuuu,, uwaaaaa,,,

ps,, follow here dalim :D

Che Rosliza Che Mat berkata...

akak pulak muka tak malu...kalau kenal tegur jer kikiki

Busyra Bt Takiyudin berkata...

hehe.. tegur2. tp kalo sy senyap sikit.. eh? snyap ke? haha

Rosmiza Ali berkata...

Hehe.. Mieza kalau nak tegur orang tu Mieza tanya dulu "Awak ni bukan si polan ke?" Kalau dia cakap bukan, takdelah nak pegang2 tangan.. Kekekeke..

aku HaniAsyira berkata...

keyakinan yang amat tinggi.. tak tahulah nak ckp cmne.. salute habis!!

Yumida Huda berkata...

yumida klo org tu pernah yumida kenal n x berapa rapat..mmg yumida x tegur
bukan sombong..rasa segan pulak

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

sggh ahad dear..

ejulz berkata...

hahaha.. betul tu. kalau saya pun teragak2 nak tegur.. tkut salah org.. haha


Bantuan anda diperlukan.. plizz "Bantuan anda diperlukan.."

ayut berkata...

hihihi..klu ayut pon akan pk byk kali kot nk tegur.lg klu kite je yg mcm kenal tp org yg kita k tgur tu bt tak tahu.takut slh org nnt ^^

jaakechik berkata...

jaa pun penah ditegur mcm tu... org kenal kita, kita tak kenal dia.. hihihi... kdg2 tu jugak kalo kemana2 kita rasa mcm kenal seseorg tu, tp bila kita senyum dia wat dunno jer.. agaknya jaa yg tersalah org kot... hihihi... skrg ni kalo jaa was-was jaa pandang jer la kalo rasa kenal seseorang tu, kalo rasa konfem kenal baru tegur...hihihihi....

are_lin@yu berkata...

mau jgk kan dia tgur..klu ayu pn xpasti sgan nk tgur..yg psti pn sgan.haha

LYAfrina berkata...

hihi..pelanduk 2 serupa ni...
ok la tu... sbb dia berani.. kalo lya sndiri pon mmg teragak-gak nk tgur.. tkut silap org ..kan malu.. hehe

Yana Libra berkata...

kalau saya..saya malu gak kalau jadi mcm tu..huhu~

4feet8 berkata...

eh, sy pun pernah kena ni nur. masa tu depan minerva kat jalan TAR. tetibe sorg perempuan dan ibunya dtg dekat saya dan peluk saya.. siap sembang dan terus buka cerita pasal UTM. pelik sebenarnya. sy diam dan senyumla.. lepas beredar, sy harap dia perasan dia tersalah org.. hehe...

Nastyna berkata...

hehehe bagus kan dia, eksaited jumpa "kawan".

nanieybarnieylurviey berkata...

Hee.. Excited sgt tu jmpe smpai pegang tgn nur... Tabik spring kt perempuan tu

9n0L4 berkata...

rase mcm dh bace entri ni. tak sempat drop komen agknye. hee.

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

hehe dlm dunia ni kan ada 7wajah iras...confident yer dia haha