Selasa, 4 September 2012

Home » » .:: Luahkanlah...Jangan Pendam...! ::.

.:: Luahkanlah...Jangan Pendam...! ::.




PERHATIAN : 
ENTRY INI BUKAN BERTUJUAN MEMINTA SIMPATI, 
SEBALIKNYA UNTUK PERINGATAN BERSAMA.
SEKIAN..!

Kalau minggu lepas, adalah minggu yang sangat tertekan bagi aku.
Disebabkan malu, aku hanya mengadu pada Pencipta. 

Selebihnya ku buat keputusan untuk pendamkan sendiri.
Lagipun tak mahulah menyusahkan sesiapa.
 
Aku cuma keluarkan apa yang aku alami hanya di blog ini.
Rata-rata beri respon yang baik pada aku.. #Terima kaseh semua..!

Aku cuba tabah, cuma berlagak tenang. Tapi aku tidak mampu.
Setiap sudut fikiran aku hanya penuh dengan pelbagai kemungkinan.
Macam-macam aku fikir..!

Hingga suatu petang tenang, tapi aku tidak tenang. 
Sedang aku berborak-borak dilaman muka buku dengan salah seorang ahli GSF.

Dan sambil berborak aku sedang merakamkan wajah tabah aku di webcam.
Dan ketika itu jugalah aku terperasan ada sesuatu yang mengalir laju dari hidung aku yang tak berapa nak mancung ni..!

Laju saja tangan aku penyapu dan menghidu cairan yang keluar itu. 
Sebab aku ingatkan hingus bertukar warna.

Rupanya cairan itu adalah DARAH...!
Laju dan banyaknya, hanya Tuhan saja yang tahu.




Panik seketika sebab dalam laci aku langsung tiada tisu.
Mahu mendongakkan kepala lagilah aku takut.
Hanya yang mampu ketika itu, menadah tangan sambil bergerak pantas ke sink hadapan.

YaALLAH.... Sumpah...!
Aku benar-benar takut tika tu.
Sebab selalunya darah tidak banyak begini..!

Aku bertambah-tambah takut bila darah tiada tanda-tanda mahu berhenti.
Aku keluar dari kedai, semata-mata mahu ambil tisu dari dalam kereta. #nasib baiklah tauke sebelah ni tak nampak aku..!

Lewat petang jugalah darah mulai kering. Bersyukur sangat-sangat..!
Aku pujuk hati, ianya mengalir keluar kenara suhu badan aku terlalu panas..! 

Sepanjang berlakunya kejadian itu, segala permasalahan hilang begitu saja. Memang sungguh menakjubkan..!

Tetapi tiba malam, hati aku kembali kelam. Sedang siap-siap untuk beradu,
Tepat 12 malam, bersaksikan ketiga-tiga adik aku, sekali lagi cairan tadinya kembali mengalir...!

Tidak lama seperti petang tadi, hanya makan masa 30 minit.
Dan malam itu aku lena dengan tisu  disumbatkan di hidung..!

Esok pagi, cuba sedaya upaya menceriakan diri. 
Tak mahu terasa terbeban, aku kongsikan masalah yang sedang aku alami bersama sepupu,
Dan salah seorang ahli GSF... Siapa..? Biarlah rahsia kot..hehehe... #terima kaseh sangat..!

Aku semakin pulih, bila aku tonton siaran ulangan di Astro oasis semalam..! #siapa tengok pasti tahu.. :)

Pengajaran dalam permasalahan ini, bukan hanya aku tapi kalian di luar sana.
Jika ada masalah, luahkanlah seandainya kalian tidak mampu pendam sendiri..!

Cari kawan yang benar-benar boleh dipercayai.
Jika rasa malu juga, mengadulah pada ALLAH..
Itukan lebih afdal....!

Jika dipendam, takut diri sendiri yang terseksa.
Dan aku pasti, setiap di antara kita pasti ada rakan baik di waktu susah mahupun senangkan..!


Kata Hati : 
Terima kaseh Ai atas komen entry semalam. InsyaALLAH jika Nur memerlukan bahu, nanti Nur calling-calling yer..! Heeeee.... :)
.

36 ulasan:

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

setiap org ada masalah Nur.apa yg ptg, kita cari kwn yg sudi nk dengar apa yg kita rasa.tp, bg YM, bila YM rasa masalah sudah tak terbendung di hati, YM akan mengadu dgn Allah, menangis semahu mahunya dgn Allah, luahkn semuanya dgn Allah, ym guna bhsa ym sndri, bkn bhsa yg formal.Magicly, legaaa Nur!ym bkn nk tjk baik coz ym nih pun alahaiii..tp, seriously, legaaa sgt, wlpn masalah blm selesai. Take care, Nur.then, klu hidung berdrh lg, pi clinic ok?

Wanieys berkata...

cik nur xg chek ker...tp maybe sbb panas sama kot buat hidung berdarah tu...better g check up la nur...risau la juga kan penyakit mcm2 skang ni

Deq's Qienz berkata...

apa kes dear??tak sihat kew..maaf terlepas nk baca n3 lama nih bru buka blog..

Masha Meisters berkata...

yea...masha pun boleh bagi pinjam bahu masha kat cik nur...masalah kalau kita luahkan insyaallah boleh ringan kan...syng family GSF yang tersngat bnyak membantu dalam setiap hal :) bertuah rasanyer hati ini dapat kawan seperti kamu...

~~oOpEt~~ berkata...

pet slalu hidung berdarah.. sbb panas dlm la tu.. hehe

are_lin@yu berkata...

nur sakit apa ya?sabar ya nur..Allah maha mengetahuikan..mungkin ada pelangi selepas apa yg jadi..maaf ya ayu tersilpa teka..huhu

Errah berkata...

nur kenapa ni..sakit ke?

Deqla manjew berkata...

owh cik ai la orgnye tu kan? haihh deqla panik jugak la tgk gmbr tisu berdarah tu.. sbb deqla mmg x leh tgk darah..huhuhu... pas ni take care yer...deqla x penah lg kena idong berdarah.. kalo jd mmg panik habis la!

Arina Shamsul berkata...

alahai..ciannya ko dik..

tapi sekarang dah ok kan?
tenangkan hati banyak2 zikir ye dik :)

nanieybarnieylurviey berkata...

that sooooo true dear.. sometimes we need to find someone yg betul2 kite percaya utk kite luahkan.. bukan mudah utk luah tpi bile da luah we feel so release.. sgt2!!! :) i'm sure nur boleh!!! :)

Miss BaNu berkata...

cik nur sakit ape?kesian kat cik nur..betul tu kalau ada masalah luahkan pada kwn2 yg dipercayai barulah rasa beban tuh kurang skit lau dikongsi..apapun moga tabah yer..lain orang lain dugaannya..dan pastinya cik nur mampu menghadapi dugaan ni..

lelamaisara berkata...

lame akak tak singgah sini...

Yaallah..nur kenapa..kalu ada ape2 kalu boleh kite jgn pendam...cari sesiapa yg boleh dipercaya untuk diluahkan..Insyaallah kite akan tenang....kalu tak da sapa kite masih ada Tuhan untuk mengadu...
Nur jgn tension2 k...
suami akak pon selalu kena mcm Nur...risau akak kalu die jd mcm tu.....

izan mama mia berkata...

dh jumpa doktor ker nur...

Karukord Jagau's berkata...

Kalau ada masalah jgn pendam lama2 nnt boleh merosak diri :)

LYAfrina berkata...

apa pon y berlaku..lya doakan nur tabah ye...

byk darah keluar.. ekceli..lya ada experience ni..lya just ingin bkongsi.. bkn utk menakutkan nur ye..harap nur jgn salah faham...

mula2 lya nk tnya.. nur dh check doc belum utk masalah hdung berdarah ni?? kalo belum cpt2 check..kenal pasti..

sbb hidung bdarah byk puncanya... mybe sbb cuaca panas.. pon blh keluat membuak-buak.. selain tu..sbb denggi.. & paling ditakuti andai itu petanda kanser/ketumbuhan...
jd sebaiknya..nur check dulu..

utk y blaku pd diri lya.. keluar darah adalah disebabkan lya ada mgidap ketumbuhan dlm otak..tp ketumbuhan tu dh buang.. tba2 last year..start berdarah balik..nak buat mri x bjaya.. so smpai skarang lya fedup & serah pd allah swt utk teruskan hidup..

jd..lya harap..nur cpt2 periksa doc kalo blum berbuat demikian..dan utk masalah lain..lya harap nur jgn stress2 sgt..byk berdoa pd allah swt supaya diberikan ketenangan...

IntaNBerliaN berkata...

alahaiii akak plak yg takut tgk darah kat tisu tu.. moga nur xda pe2.. jg diri yer nur..

Chic Na berkata...

laa sampai berdarah hidung nur. ingat, jgn rosakkan diri disebabkan org lain.

always be there for u dear fren. ;)

Si Matatajam berkata...

Adik M dulu pun pernah jd camtu bila suhu badan dia panas sgt. Tp Alhamdulillah sampai skang tak da apa2 yg mudarat pada dia..

P/s: kalau Nur ada masalah n perlukan seseorang, M juga sudi nak berkongsi ngan Nur...

aku HaniAsyira berkata...

alahai kenapa ni cik nur.. alamak sy xtaw pape pun

noornazuha berkata...

kenapa tuh?jgn tension2 sgt..biasanye berdarah hidung ni sbb terlalu panas kan..cuaca skang x menentu......saya dah 3 hari pening kepala x elok elok

Everything's Everythings berkata...

Oh nasib baik.. yup kalau ad masalah yg rasa bukan kemampuan kita maka share la dgn org lain, sebab siapa tahu dia boleh tlg kita kan? tpi kalau psl health tu lbih baik jmpa doktor ke ;D

boni kacak berkata...

saya rasa itu yang sebaiknya.. makin terpendam dan bersarang dalam jiwa, makin parah kita sebenarnya.. ia ibarat bom jangka yang akan meletus bila2 saja. jadi, memang kita kena luahkan apa yang kita rasa.. luahkan dengan seseorang yang kita percayai..

BERT berkata...

mmg bgus bila kita luahkn rasa.. spya lega apa tg terpendm...

hidung kuar drh ye..? mst pns sgt tu.. jgn tensen2 ye nur.. sbr byk2 keh

etuza berkata...

selalu ka macam tu Cik Nur? suhu panas dalam badan kadang2 berlaku macam tu. Apapun kadang2 pening dan mata berpinar2 jika lama sangat hadap komputer..so harap tak ada kesan yang tak baik ya. Terbaik jika hadap padaNya.moga cepat sembuh ya.

Cik Aini berkata...

haha
boleh2,xde masalah pun.bkn stakat bahu je,nk tolong peluk pun boleh.tabahkan hati ye Nur =)

itu lah gunanya kwn kan,kdg2 bila kita meluahkan perasaan bknnya niat nk membebankan tp cuma sekadar nk meringankan & cukup lah jika kita dpt merasakan sedikit ktenangan...

psstt ! baru ato lama kita kenal dgn seseorg itu x mnjdi soal skiranya ianya brlandaskan keikhlasan.btul kan =)

wan nurul hezrina berkata...

nur cepat2lah g jupe doc..biasanya kalau berulang2 darah2 takut jugak.dalaman kita tak tahukan..so g cek ngan lebih lanjut pd doc.selain idung darah,apalagi rasa pd padan?pening?loya?kena cepat2 cek yer.jgn stress sgt kena terus g jupe doc.

jaakechik berkata...

bahaya nya laa cik nur.... len kali jgn sedih2 sgt tau, kita org pompuan kena lebih kuat ingt tu.... btw, petua takmo bagi sedih, cer gi bercuti, xperlu jauh2 dekat2 pon dah ok, pantai ke....waterfall ke...

Masz Sidek berkata...

nur sihat hari ni??? semoga hari ni lebih baik dr semalam...

Anis Nisa (SH) berkata...

sabar ye nur..nisa doakan nur kuat hadapi semuanya..jaga kesihatan nur..

Yana Libra berkata...

banyaknya darah cik nur..kalau s=berdarah lagi, baik pergi klinik cek..risau gak..

kalau kita luahkan pada orang, kita akan rasa beban tu berkurangan sikit kan walaupun org tu hanya mendengar~ :)

caliph shuriken berkata...

sy ingat bdarah jari sbb tkena pisau, erkk.. hmm, klau tgk kaler darah tu rasa x jenis O kn, btul x?

dyabunga berkata...

kalau ada masalah tak elok pendam sebab nanti blh makan diri..stress.. badan nur ni panas sangat ni..banyakkan minum air suam ye..:)

Pecinta pink^^ berkata...

sy suka memendam..cm ne eh ?hmm.. moga nur sentiasa di beri kesihatan yg baik:)

Che Rosliza Che mat berkata...

biasanya panas dalam hidung berdarah...sis tak pernah kena...banyakkan minum...sekarang nie musim panas...air dalam badan kering..

9n0L4 berkata...

awat ni cik nurrr. mesti dlmn cik nur pun berdarah jugak ni. bertabahlah ye. ;)

QasehnyaRania berkata...

cik nur sellau jadi ke?

kalau selalu jadi amik sireh..gulung2 sumbat dlm hidung yang tak mancung tu.. ;)

ciksu dulu selalu..hmpir2 kena rujuk kt spital dorang nak sedut.
pernah skli nk test la konon. bila jadi mcm ni ciksu tunduk ke bwh biar darah keluar.. mmg byk.. pastu rasa nak pitam.

dongakkan kepala tp pastikan darah tak mengalir kedalam blk..sedang2 aja