Rabu, 6 Februari 2013

Home » , » Suatu Ketika Dulu....

Suatu Ketika Dulu....





Malu..!

Sebenarnyakan...Sebenarnyakan..sebenarnya malu nak bercerita. Sebab pekara ni selalu terjadi dalam drama-drama je. Tapi tidaklah kata langsung tak berlaku di alam realiti. Mungkin jarang, sebab tak semua orang pernah buat apa yang aku selalu buat satu ketika dulu.

Dan aku akan bertambah malu sekiranya ada orang yang pernah jumpa dengan benda yang aku maksudkan itu dan nak pula dia sedang membaca entry ni.. Argghhhhh…..!!!

Adehh…Mahu teruskan ataupun tidak ni..? Errrr….Sungguh…aku malu bebeno nak menaip ni..! walaupun tak berhadapan dengan kalian, tetap rasa malu tahu.!

Begini………

Sewaktu umur aku 16 tahun, aku ada hobi pelik yang bagi aku ianya sangat-sangat-sangat owesome…! Mungkin bagi aku jer yang owesome kot. Bagi kalian mungkin macam mengarut kot..

Kenapa aku pilih hobi itu, aku dulu ke sekolah naik basikal, jadi hobi tu langsung  tidak menyusahkan sesiapa dan yang paling penting tak perlu jauh-jauh. Lagipun laluan tu memang hari-hari lalu waktu sekolah dulu , iaitu menyeberangi sungai..!

Dan yang paling penting juga, hobi ini wujud selepas aku kenal KAMU. Ya..KAMU….!  Al-maklumlah, waktu mula-mula kenal tu, shy-shy cat nak mengaku tentang perasaan hati. Yer lah, baru 16 tahun kot, tak kan berani punyalah nak berterus terang…

Jadi, cara aku berterus terang adalah pada sehelai kertas berjalur depan kosong di belakang. #buku amali sains aku selalu jadi mangsa…! Aku akan meluahkan apa saja dengan menulis-menulis-menulis. Dan bila siap menulis, aku akan gulungkan kertas tersebut dan masukkan dalam botol jernih, kemudian tutup rapat dan ketat.

Dan bila nak kesekolah, aku akan pastikan botol itu selamat berada dalam beg sekolah aku. Dan selalunya botol itu dibebaskan lepas waktu sekolah, dengan cara mencampakkan botol berisi luahan hati itu kedalam sungai yang mengalir tenang. Dan kemudiannya aku akan perhatikan botol hingga hilang dari pandangan mata.

Errr…jujur ye..! itulah hobi pelik aku selama 2 tahun. Berbotol jugalah luahan rasa telah aku lemparkan. Tapi di sebabkan aku langsung tak tinggalkan nombor telefon dalam surat tu, sampai sekarang, aku tak pasti sama ada orang pernah jumpa atau tidak botol rahsia tu. Hahahaha…

Cuma sekarang ni, tertanya-tanyalah jugalah kemana hala tuju botol tu ,ada ke yang jumpa. Err..malulah kalau ada yang jumpa. Serius banyak merapu kot dalam tu..! hahahaha…

Bila dah habis sekolah, hobi tu aku tinggalkan macam tu je. Sesekali rasa rindu aku akan lalu sungai yang pernah menjadi saksi pada botol-botol yang aku campakkan dulu. Cuma lalu je lah, nak bersantai macam dulu payah dah, ramai sangat lelaki-lelaki yang melepak atas jambatan tu..!

Itulah cara aku menulis dan meluahkan perasaan. Sekarang ni, tak perlu kertas, tak perlu menulis , tak perlu botol. Cuma perlu computer , internet ketuk-ketuk keybord klik publish siap sudahkann..! Dan ianya untuk tatapan semua.  Hehehe..

Kalian pernah buat apa yang aku buat tak..? ke kalian ada hobi yang lagi pelik dari aku..?



Kata Hati : Rindu waktu dulu-dulu laa, andai dapat ku undurkan putaran duniaaaa……
.

33 ulasan:

Nastyna berkata...

Hobi pelik.. I used to write ketidakpuasan hati dalam satu buku, tapi macam takut orang jumpa, then koyak2 kan selit celah buku yg ada tepek2 kertas, kira sorok la. seklai tengok pun dah tau ada pelik buku tu sebab luar nipis dalam tebal hahaha.

whitecappuccino berkata...

unik juga hobi nur..agaknya ke manalah botol tu yer

Chic Na berkata...

mmg pelik hobi ni. ada cikna jumpa 2,3 botol kat sungai kelantan. agaknya nur punye la tu. huhuhu..

Encik H berkata...

wahhhh..gila klasik hobi ni..rasanya ni la hobi paling ohsem yg H pernah dgr or baca setakat ni..

terfikir ke mana botol2 tu pergi..and apaa agaknya reaction org yg baca surat2 tu..

melting kot..:D

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

siyes yui tak pernh wat cmtu..menarik hobi tu.

lelamaisara berkata...

wah....klasik hobi nur tu...akak tak de hobi pelik la nur..biase2 aje...:)
nape tak sambung balik hobi tu nur..menarik....macam dalam novel....

Mrs Velentine berkata...

nur ni jenis puitis bah...MV dulu ber dairy jak

are_lin@yu berkata...

hihihi..lawaklah nur ni..ayu xpnh wt lg nur.hehe

AyueJean AJ berkata...

Waaahhhhhh... Mesti ada yang terjumpa tu.....
AJ tak penah buat pun sesuatu yang macam tu.... =D

izan mama mia berkata...

laa..ingat dalam drama jer..nur pun pernah buat gitu..patutlah akak pernah jumpa..ingat peta harta karun...rupanya luahan hati nur??..hahhaha

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

xpenah pulak ada hobi mcm tu hehehe....

Anis Nisa berkata...

nisa tak pernah campak kat sungai,tapi pernah tulis surat masuk dlm botol & tanam..hehe..

diana berkata...

masa kecik2 dulu umah tak de sungi..sungi pun jauh..jadi tak de buat benda2 pelik nih..heheh

dya bunga berkata...

Setakat ni xpernah..dya dulu just tulis dlm diary je..haha

Yumida Huda berkata...

hehe...nice..klo sy lak slalu jatuh lam parit masa balik dri skolah..habis basah baju

Zaza =) berkata...

haha, sweet je cerita cik nur ni... agak2 ke mana la pergi botol2 tu semua kan... =)

Warna Warni Kehidupan berkata...

haha oke ape hobi cam tu.. sekurang2 nya tak simpan semua rasa dalam hati.. lepaskan ia ke sungai..

Leeza dayasari [santai leeza] berkata...

tak pernah buat plak .. luahan cinta dlm botol. heeee

Aine Ainun berkata...

Salam nur...

sihat ka?
rindunya nk jenguk blog Nur..
rindu nak komen....

bestla citer ni,
heheee best sangat..tersenyum sendiri saya..=)

betul la Nur,
kalo la masa dpt dputar kembali,
saya pun nk lalui zaman dulu..skrg da berbeza...hehe

Nur,
jgn Merajuk kalo sy x jenguk blog nur ye,
skrg sy masih BZ..ada mase sy dtg lagi..=)

Solehah Shamsuddin berkata...

hahaha solehah xpnh wt cmni sbb sepanjang perjalanan nk ke sekolah xd sungai. tapi passing2 surat cinta dari org tengah kepada ssorg, da la. tp dh siap awal2 gtau pada org tengah jgn gtau solehah yg tulis utk si dia. last2, surat cinta tu terhenti passing slps si dia dah habis sekolah. cinta xkesampaian. hurmm

nanieybarnieylurviey berkata...

Ingin ku ubah semua.. Kata2 dan tingah lakuku.. :) hehe..

Nani xpenah.. Tp hobi nur ni even pelik tp manis dikenang.. Nur rsa lega tak ble nur luah atas krtas then cmpk kt sungai.. ?? :)

Deqla manjew berkata...

haihh.. mmg pelik gak ni..deqla x penah lak buat cam tu.. maybe sbb xde sungai kot area umah.. hahaha...botol mana la nur amek tu eh? botol kicap? botol sos? kihkih.. kalo apek jual botol yg jumpa untung apek tu.. haha..tp bgs gak cara nur ni..luahkan isi hati dgn cara cam ni mgkn dpt legakan sikit gelodak dlm hati nur tu..ecehh.. hahahaha..

wan nurul hezrina abd halim berkata...

nurnie kalaulah jadi sasterawan ker atau aliran seni mmg sesuai rasanya=)jiwa nur seni sgt..hehe nurul dulu mcm budak lelaki..sik bersukan jer..tak pernah waktu sekolah suka kat budak lelaki..hihi org gelar nurul singa..hahaha semua takut n kalau ada yang suka tuh pendam2 kan dulu jer hasrat2..sbb kalu dia kasi tau berdekah2 nurul akan ketawa..jahat masa2..hahaha

Bui Junaidi berkata...

KAK BUI X PERNAH BUAT MCM TU..

Arina Shamsul berkata...

heheheh mmg mcm dlm filem dik...hahah. tapi sangat sweet.

IntaNBerliaN berkata...

mmg pelik betoi hobi nur ni.. sampai 2 tahun yer.. :-)

Cik Aini berkata...

erkkkk
ambik botol kat mn ari2 tulis..pastu buang,mesti byk botol ni..beli dr india yg juai beli botol tu ke?hahahahahaaha larikkkkk

aritu ada ai jumpa kat sg kelantan ngan Cikna..dah tau dah Nur pnya.kahkahkah

Sue PeLik berkata...

hahahha. ingtkan dalam drama jerk rupa2nya cik nur pun duk selalu buat jugak erk?? hihihi. hobi yang menariK! huhu

Yana Libra berkata...

tak pernah ada hobi pelik kot rasenye..huhu.s.sy skema la~ :P

Ain Dzaya berkata...

hobi kita hampir sama..wee~ tapi ain just tulis n luahkan semua atas buku diari..ada 8 semua koleksi buku diari yang masih tersimpan rapi dalam kotak..hehew

aku HaniAsyira berkata...

selalu tulis2 lepas tu koyak.. ntah pape lah atil kan

nini berkata...

ingatkan semua ni rekaan rupa-rupanya memang ada orang buat...hehe

Si Matatajam berkata...

Unik hobi tu Nur...