Sabtu, 4 Ogos 2012

Home » » .:: Segmen: Kenangan Ramadhanku… ::.

.:: Segmen: Kenangan Ramadhanku… ::.





Perghh…punyalah jenuh perah otak nak ingat kenangan ramadhan. Dan akhirnya inilah yang dapat di coretkan disini.

Seperti kanak-kanak lain, aku mula belajar puasa seawal 6 tahun. Tapi faham-faham jelah ye, puasa zaman kekanakkan.

Puasa yak yok tengah hari dah buka periuklah..!
Tapi kisah ni bukan aku buka periuk, tapi aku di suap secara rela oleh adik aku.

Mana taknya, ketika aku sedang menahan lapar dan dahaga
Adik aku berusia 3 tahun  datang lepak baik punya sebelah aku sambil makan tembikai sejuk..!




Sluurrppp…slurrrppp…aku dengar dia makan buah tembikai tu.
Memang tergugat habislah time tu..!

Bila mak nampak, mak marah adik sebab makan depan aku.
Tapi aku cakap, "tak pe..kaklong tengok je, bukan nak makan…!"

Mak pulak siap bagi warning lagi, “ingattt…jangan makan..!”
Aku angguk je tanda faham.

Bila mak beredar ke dapur, aku cepat-cepat suruh adik suapkan tembikai kemulut aku.
Adik, waktu tu memang bodo-bodo ikut apa yang aku suruh..Hahaha..

Ingat lagi betapa nikmatnya gigitan pertama pada tembikai sejuk tu..!
Bayangkan tembikai merah yang sejuk tu melepasi tekak kalian yang kering kontang tu..!
Perggghhhh  terasa sejuk sampai ke perut wehh…!

Aku dekat ruang tamu, adik tukang ambil tembikai dalam peti sejuk. Berulang kali jugalah pintu peti sejuk tu dibuka adik.

Entah macam mana aku boleh tak perasan mak dah berdiri tegak depan aku sambil mata menjegil garang ke arah aku.

Aku yang dah cuak takut kena marah laju je cakap “adik yang suap, kaklong nganga jelah”
Mak tak cakap banyak, terus aku dapat satu pulasan istimewa dekat telinga..Sakit ooo…!

Adik pula, mengekek-ngekek tengok kau kena pulas telinga..Sabo jelah…!
Kira masak umur 6 , 7 , 8 memang tak dapat puasa penuhlah.
Sampai umur 9 tahun, baru aku dapat berusia penuh sebulan.. Alhamdulillah…!


Kata Hati : Apa pula kenangan kalian..? Moh la join…KLIK aje Banner kat atas kalau nak JOIN..!
.

42 ulasan:

lelamaisara berkata...

heheheh..kantoi jugak...
adik Nur tu baik la,tolong akak die...hehehe

eh Nur macam kecur liur plak cite pasal tembikai..huhuuuu

Ain berkata...

Besnye kenangan akak..lawak gilerr..tergelak saye...haha

ieedaz @ mama_isha berkata...

Perghhhh mmg sedap mkn tembikai sejuk tu hehee:-)
Goodluck yer cik nur!:-)

nanieybarnieylurviey berkata...

hehe... nikmatnye tembikai sejuk...

Salam 15 Ramadhan Nur

Si Matatajam berkata...

owh..curik2 makan tembikai....ha ha nakalkan masa bebudak dulu..mesti comel..

Cinta Misteri berkata...

Haa tulah, curik mkn ehh.,kn dh kena pulas.

izan mama mia berkata...

hiihhi..adik-adik.....kaklong nganga jer....hihihi..lawak laa..

Dylla Abas berkata...

heee...sian dia kena piat tinga ek..tulah..rela lagi kena suap >_<

best la segemn ni..kalau ada masa boleh la join :)

YanaHime berkata...

memanglaa menguji iman sungguh tengok tembikai yang gabak tu.... :(

Cik Aini berkata...

hahaha
sama nakal lah kita nur..tu dah dikira curi mkn lah tu.
haish yg g nganga mulut tu bak pe..x pasal je dpt buah pulasan kan.hehehe

Arina Shamsul berkata...

Hahahahaha...ooooo salahkan adik la ye..pantang silap lettew..hahah

Chic Na berkata...

hahaha.. nak lepaskan diri, adik pulak yg dipersalahkan ye. terbayang pulak tembikai sejuk tu. errr.. :)

Cendol berkata...

haha cik nur!!adoiii tukang baca ini sungguh kehausaannn tau tak.dgn sound effect slurrpp adoiii!!!!!!!mmg tgh dahaga ni!!

~Sweet Honesty~ berkata...

mana tak tergoda..tembikai tu mmg menggoda taw..hohohoho

Enchek Kamen berkata...

hahahaha... adik yang suap ekk.. wooo..

etuza berkata...

rata2 kanak2 7 tahun di kelas anak etuza tak tahan lah cik nur. Alhamdulillah anak etuza Nuraliya tu masih tahan sampai ke 15 dah puasa. semoga dia terus bertahan hingga 30 ramadhan ya..hehehe kelakar.

aku HaniAsyira berkata...

nak nganga jugak.. tolong suap cik nur.. heee~~

Masha Meisters berkata...

hahaha...tembikai...sapela yang tak tergoda kan...hihi...lawak la cik nur...kikiki

Aine Ainun berkata...

heheee...
terliur ngan tembikai tau...

sejak posa ni suka benar beli tembikai...

Akak x ingat da nur, bila akak stat posa penuh...sungguh x ingat...

kaisarakaleela berkata...

bagusnya nur..9 tahun da puasa penuh :) alhamdulilah

puteri serra berkata...

bagusnya nur..9 tahun da puasa penuh :) alhamdulilah

miz ruha berkata...

ayat best: adik suap,kaklong nganga jelah..
hihihi...

Pecinta pink^^ berkata...

selemat bersegmen Nur:)

caliph shuriken berkata...

terbaik punya tagteam tembikai ni, hikk...

ieda berkata...

ekek menarik ;)
gud luck dear

Wanieys berkata...

hahaha..nakal kan dh kena dgn mak...xper la kecik lagi time tu mn tahan daulat kan hikhikhik

Deq's Qienz berkata...

abes ke baby makan tuhh..tak abes meh kite kongsi 2..hehee

Che Rosliza Che mat berkata...

Selamat bersegmen Cik nur..

Errah berkata...

hehe.tula kecik2 dulu byk kenangan pose ni.bila ingt2 blik mmg bt gelak je

jaakechik berkata...

hehhee.. notti la cik nur dulu2 ni eh? tapi...serius kecur air liur tgk tembikai tuh!

Eca Dwinky Asha berkata...

padan muka kena pulas..ahahaha.
budak2 byk kenangan kan?

Dayana Bahar berkata...

pandai ye.. baling batu sembunyi tangan hehe... akhirnya dapat balasan jugak.. hehe

Mrs Velentine berkata...

hahahaha...dpt mkn ngan kena pulas..hehe

Nyue berkata...

hahahahahha...bermacam cite kelakar yg dpt waktu zmn2 kecik dlu..ehhehehe

wan nurul hezrina berkata...

kan dah kena pulas teling2..hahaha kesian kat adik2 lurus2 jer buat apa kak dia suruh..huhu tapi bila tang baca ayat gigitan petama2 wahhh rasanya terguguat gak..tgk budak tecik2 makan buah tembikai.nyam nyam

http://hezrina83.blogspot.com/2012/08/segmen-kenangan-ramadhanku.html

Deqla manjew berkata...

hahaha... pandai salahkan adik yer.. kan dah kena pulas tinger.. tp 6 tahun dah belajar puasa mmg terer la.. deqla 7 tahun baru mula.. hahaha..

Masz Sidek berkata...

hehehehe.... adik jugak yg nak di salahkan...
sy lapan thn dah puasa penuh...

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

hehehe...macam2 kenangan masa kecik2 kan?ekeke....comel jaaa

IntaNBerliaN berkata...

hahahha kelakar lak... sambil akak baca sambil senyum.. hihi xthn bila ckp, "adik suap kak long nganga je la.." hihii

akak dulu zmn kecik2 siap ambik mkanan bwk masuk bilik mandi.. seblm mandi mkn dulu.. ahhahhahhaha

dyabunga berkata...

nakalnya..blh minta adik suap plak..hahha

nurul barakah berkata...

hohoho...sdap tu...tembikai merah lagi ranum...

http://nbarakah.blogspot.com/2012/08/segmen-kenangan-ramadhanku.html

Dayana Bahar berkata...

datang semula nak mengira komen ni.... :)