Khamis, 20 Disember 2012

Home » , , » Tahu Gejrot

Tahu Gejrot





Selamat hari khamis. Jangan kerut dahi, sebab hari ini entry makanan lagi. Kalau kerut dahi pun mungkin sebab tak pernah tengok makanan ni di Malaysiakan..?

Kalau ada jual di Malaysia ni, tolong beritahu. Mungkin satu hari nanti boleh cuba rasa yang original. Sebab yang aku buat ni, bukanlah resepi original. Sebab aku sekadar mencuba dengan bahan yang ada dirumah.

Pada yang tidak tahu, nama manakan ini adalah Tauhu/ Tahu Gejrot. Tahu gejrot adalah makanan khas Cirebon, Indonesia. Tahu gejrot terdiri dari tahu/tauhu yang sudah digoreng kemudian dipotong agak kecil lalu dimakan dengan kuah khas.

Pertama kali aku buat tahu gejrot aku cepat-cepat ambil gambar dan terus hantar kepada sahabat yang jauh nun disana. Saja mahu suruh dia teka. Dan tak sangka tekaanya tepat dengan apa yang aku mahu hasilkan. #bangga kott..!

Kiranya rupa dari  hasil air tangan aku, sama seperti yang asli disana. Komennya cuma tidak perlu letak bawang dan cili api terlalu banyak. Dan tidak perlu letak bawang goreng. #Bawang goreng sekadar hiasan sebenarnya aku kan suka hias bagai..!

Inilah gambar yang diambil sewaktu mula-mula buat tahu gejrot...tadaaa.....!




Cubaan pertama aku buat memang berebut yang mencuba. Dan respon ahli-ahli dalam rumah memang memberangsangkan. Kira sedaplahkan..! Cukup rasa masam, manis dan pedas..!

Kali dua aku buat waktu rumah dipenuhi dengan 3 buah keluarga. Apalagi, sambil duk borak-borak kosong tu, aku hidangkan 2 pinggan tahu gejrot ni. Sekelip mata licinnn...! Ramai yang puji sedappppp....hirup kuah bagai....!

Sejujurnya aku memang tak tahu rasa asal tahu gejrot ni. Bila rujuk dengan sahabat dari sana, katanya ada rasa masam, manis dan pedas. Kalau ikut apa yang dia cakap, kira menjadilah tahu gejrot aku ni. Sebab cukup rasa kesemuanya.

Tapi bila tengok resepi asal dari google, nampak macam kuah yang aku buat tak cukup bahan. Cuma yang pasti kuah asli untuk tahu gejrot ini pasti lagi sedap, sebab resepi asalnya menggunakan gula melaka. Tapi aku hanya guna gula perang je.

Nantilah ingat nak cuba buat guna gula melaka pula. Tentu rasanya beda dengan yang sekarang ini. Tapi kena tunggu mood rajinlah...Heeee.. ^__^ .

Rasa macam dah panjangkan entry ni. Cukuplah sampai disini. Nanti ada masa aku up resepi tahu gejrot versi asal dan versi aku. #Kalau ada permintaanlah, tapi kalau tak ada pun aku up jugakk.. :p



Kata Hati : Nak buat bakso tak lepas-lepas ni....!
.

41 ulasan:

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

wah, nmpk mcm sedap ni..

Mrs Velentine berkata...

nak resepi

Deqla manjew berkata...

kalo dah org puji sdp, betol la sdp tu..tahu gejrot.. pestime dgr ni.. huhu..

Nyue berkata...

Dah boleh kawin dh nur ni..hehehehe...

serius nur nyue xpernah mkn mkanan yg nur buat ni...tahu mmg bkn kesukaan nyue tp kalu tahu sumbat mkn la plak...nyue mmg sedikit pelik..hahahahaa

aTieYusof Family berkata...

sedapp nya Nur..
terliur tgk..hehe:)
sambal tu memikat jiwa...hehe

Dayana Bahar berkata...

pertama kali dengar tahu gajerot ni hehe

Eca Dwinky Asha berkata...

da xyah nak buat,jom g kedai jawa,eca belanja bakso urat+perut+daging..letak cili byk2.nak x?hahaha

9n0L4 berkata...

seriesly tak pernah dgr pasal mknn ni. hee.

Anis Nisa berkata...

huhu.. tak pernah cube lagi..nanti kasi resepi tau nur..

are_lin@yu berkata...

pndainya nur try mskan indon..rajin betul blh wat menantu..hihi

hazwan hairy berkata...

fuhh nmpk cm mnrik ja...klo try agak2 leh jd x..haha

MK Kimi berkata...

makanan rupanya..ingtkan apa td :)

izan mama mia berkata...

ini mesti time angin nur rajin kan..ada saja resepi....baguslah..saya xpernah rasa lagi...

Tihara berkata...

as salam

waahhh pandainye..nampak sedap..akak penah buat bakso tapi bebola dia tak jadi..baik beli yg froxen tu hehe..kuah dia guna lada putih je kan :)

Che Rosliza Che Mat berkata...

First time Akak tgk...mesti sedap..

BERT berkata...

frst tme dgr pasal tshu gejrot ni

N.Aima K berkata...

up lah resepi...x pernah makan lg nih

whitecappuccino berkata...

first time tgk kt sini

Chic Na berkata...

haii nur. nak jadi orang sana ke? hikhikhik.. :D

tp serius nampak sedap. buat utk cikna plisssss..

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

yui sggh ptg dan cubit chrp2..

syiela berkata...

pandainya nur masak

noornazuha berkata...

x pernah makan..sedap ke cik nur?

Si Matatajam berkata...

Buat Bakso plak la lps ni..waduh2 gejrot namanya yea...ngak pernah rasa sih...hi hi..

miss fluffy berkata...

first time dgr gejrot..hehe emm nmpk sedap je...terliur~

boni kacak berkata...

wah..nampak sedap tu.. nak rasa! nak rasa! hehehe

Cik Aini berkata...

indonesia?
cirebon?
erkkk..erk...erkkkkkkk...
hahahahahaha
wawawah...ada peningkatan nmpk..siap blajo2 masak bagai nih...cakap dah pandai,masak dah pandai..tggl nk ketemu je lagi kan...opsssss larikkkkkkk

etuza berkata...

menjadi...memang puas hati masakan sendiri..tapi kalau terlebih garam memang tak puas hati kan cik Nur.terliur jg ...

Karukord Jagau's berkata...

mcm sedap nih ^_^

Ar Luva berkata...

Pasti sedap Cik NUr :)

Hermanbagus berkata...

Sedap ya Cik Nur, Bagi bagi hehe

Yana Libra berkata...

rajinnya cik nur..camnelah rasanya tu ye..huhu~

nanieybarnieylurviey berkata...

Sedapnye kuah tu.. Adehh.. Nk buat jgk la nnti. Tpi kn blik rmh dlu la :)

ghani hendrika berkata...

wah,, kelihatan nya enak bgt

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

pestime ni tahu psl gejrot..nampak sedap la...bak resepi nur hehehe

Si Matatajam berkata...

Owhhhh ada yg ingin ketemu di sana yea....muahahaha

aku HaniAsyira berkata...

atil xbpe minat tauhu. tp mkn jelah jugak. mana tau yg ni suka lak kan.. hee~~

::CIK LYNN:: berkata...

xpenah makan...nanti2 boleh minta nur tolong masakkan la..hehe

Cinta Misteri berkata...

Mak ai!!! Mcm sdp je.
Aduh, dh time mkn tgh hari ni.

dya bunga berkata...

first time dgr..hihih

wan nurul hezrina berkata...

nurul tak bape suka tahu tapi try msk mcm nur buatnie..manatahu sedap n bleh suka tahu=)

lelamaisara berkata...

wah nak cube jugak nur..macam sedap aje tgoknye tu...