Khamis, 21 Mac 2013

Home » » Beg Tangan Vs Wanita

Beg Tangan Vs Wanita



Ehsan sini



HANDBAG atau dalam Bahasa Melayunya BEG TANGAN amat sinonim dengan wanita. Kiranya wanita dan beg tangan boleh nak di ibaratkan seperti irama dan lagu. Tak dapat dipisahkan. Pergilah mana-mana pun, pasti kita akan dapat lihat di mana ada wanita, disitu ada beg tangan.

Memang tak dinafikanlah, beg tangan menjadi kegilaan wanita. Tak kecuali my mak. Asal pegi mana-mana mall mesti beg tangan yang jadi bahan bedekkan. Kalau 3 kali lalu, tiga kali jugalah mak akan berhenti dan bedek.

Lebih mengerunkan lagi, kalau ada beg tangan yang dan mak berkenan. Kalau tak sambar, mulalah terbayang sampai berhari-hari tahu. Haaa…nampak punya dasyatkan beg tangan dan wanita. Bagi mak soal harga tolak tepi, yang penting kepuasan memiliki beg tangan yang sudah menjadi pujaan hati.

Tapi, hobi mak yang suka membeli beg tangan itu, langsung tak turun ke aku. percaya atau tidak, aku Cuma ada 2 buah beg tangan. Satu daripadanya aku dapat dari Deqla semasa Gathering di Melaka hujung tahun lepas. Satu lagi aku beli selepas dipaksa mak.

Dan jangan pelik, kalau aku kemana-mana akan berlenggang kangkung je. Semua barang-barang aku sumbat dalam poket seluar. Kalau pergi kenduri pula, aku akan tumpang barang-barang dalam beg tangan mak. Tak banyak pun barang aku. Cuma ada wallet, kamera digital dan 2 buah telefon bimbit.

Dan selalunya bila aku minta emak tumpangkan barang-barang aku tu, akan kedengaranlah ayat-ayat yang menusuk hati. Contohnya:

“Beg mak ni, penuh dengan barang kamu je. Pergilah ambik beg tangan kamu tu. Senang tak payah tumpang-tumpang dah”

“Peliklah dengan kamu ni, mak tengok anak dara orang lain elok je pakai beg tangan. Kamu ni langsung tak reti  nak bergaya”

Err..tak pakai beg tangan tak bergaya ke eh..? Aku rasa bergaya je. Bebas bergerak. Tak risau bab-bab ragut meragut ni. Tapi kalau nak jadi, tak boleh kata apalahkan. Kes jenayah ada dimana-mana. Bersamalah kita banteras jenayah. Haaa..tetiba >_<

Okay, berbalik topik beg tangan. Kalau kalian nak tahu, aku ni sama sepesen dengan sepupu aku yang kawin tahun lepas. Kami tak suka beg tangan bagai ni. Cuma sejak sepupu aku tu kawin, dia dah pandai pakai beg tangan, dan perkara ini disedari oleh emak. Macam biasa, tak cukup kena bahan sebab Ke-TYPO-an, aku selalu juga kena bahan pasal BEG TANGAN.

“Cerr kamu tengok T tu. Elok je dia pakai beg tangan. Kamu tu, orang bagi pun tak reti nak pakai”

“Err..T dah kawin, kaklong belum kawin. Lagipun bukan tak nak pakai, tapi sayang nak pakai”

Selalunya inilah jawapan aku. Tapi tak ada maknanya mak nak dengar. Nak di pendekan cerita, satu malam yang dingin dek udara econ, sedang aku belek-belek gambar di skrin computer, tanpa sedar aku diperhatikan.

Kalau tak edit pic ni, memang akan nampak jelas tali beg tangan Ai

Tiba-tiba je dengar suara mak tanya aku tengah buat gapo. Aku pun dengan seronoknya tunjuk gambar aku dengan Ai yang baru diambil (petang tu). Emak tanya gambar bila? Aku cakap petang tadi (Kira hari tulah). Mata mak memang tajam. Sekali mak nampak tau beg tangan yang Ai galas. Dan apa lagi….

“Tengok, Ai tu. Ada je beg tangan dia. Pandai dia bergaya. Kamu tu tak reti bergaya langsung”

Aku..? gelak bagai nak rak tahu..! Hahaha. Dah lali weii..! *Ehemm..! Nur tahu, Ai tengah senyum-senyum malukan.

Dan tapi, kalau singgah makan mana-manakan, mak memang akan serahkan beg tangan dia dekat aku. tak kiralah apa situasi pun, kompem aku jugalah yang akan ribakan beg tangan tu sambil makan tahu. sebab aku tak akan biarkan mak ribakan atau letak beg tangan di kerusi sebelah, sebab ianya sangat bahaya. Memang macam tu tau, tak kira apa situasi, beg tangan mak, biar kaklong yang pegang..!

Tapi lagi, akan dengar mak mengeluh kalau waktu makan tu, aku ada bawa beg tangan. Haa…Nampak tak..nampak tak..! waktu ni, memang tak adalah perkataan tak bergaya bagai tau..! Hahahaha.

Sebenarnya, apapun mak cakap, aku memang tak ambil kisah. Tak ada nak terasa bagai, sebab mak  pun dah masak sangat dengan perangai aku ni. Al-maklumlah, aku memang anak yang degil, tapi dengar cakap okey..!

Itu jelah, panjang gila entry ni. Sebenarnya Nur tak sihat lagi ni. Entah tiba-tiba je demam panas...sekarang okay sikit dari semalam...^__^



Kata Hati : Sesiapa yang nak bergambar dengan aku, MOHON buang beg tangan jauh-jauh..Hahaha.
.

55 ulasan:

Karukord jagau berkata...

psstt....! ko ada typo (banterasa) cpt edit hehehee

Cik Aini berkata...

hahahahahahahahahaha
tima kasih ye makcik puji ai.kahkahkah
xpe makcik nti sy ajar ank dara mcik bergaya ye.kehkehkeh

erkk..bedek tu bukan typo eh..bedek tu belek ke Nur ?
bersama lah kita *banterasa jenayah..bkn typo kan..hehehehe

Karukord jagau berkata...

semoga cepat sembuh ye :)

Nastyna berkata...

wiwit

Nastyna berkata...

Hehheeee, kita sama la Cik Nur. I pun tak suka usung bag tangan dulu, tapi skang kena usung pasai barang2 budak kecik ni banyak nak kena standby.
I kan suka selipar jepun pun dulu, takkan nak berhandbag bagai kot, hahaha.

Solehah Shamsuddin berkata...

hahaha xpsl2 je emak cik nur nmpk ye.kantoi suda.hehe :)

Karukord jagau berkata...

yay...! dh betul....tahniah2 :)

boni kacak berkata...

perempuan memang tak dapat dipisahkan dengan beg tangan kan??hahahahahaha

Cik Aini berkata...

eh dtg lagi la..
comel la beg kat ats tu.mcm kenal tp lg kenal tgk cadar tu.kohkohkohkoh

Ayuni berkata...

sye pun x ske guna beg tgn, henset pun letak dlm poket, purse pegang je kat tgn tp dh keje, makneka bagai kne bawak, terpaksalah guna beg tgn....

Deqla Manjew berkata...

hahahaha... kembang kempis dah idong ai tu nur oittt... nur x suka beg tgn rupanya?? tp dpt hadiah beg tgn dari deqla masa kat melaka tu! entah2 nur x pakai.. uwaaaaa.... sedih!

AyueJean AJ berkata...

Hahhahhaha..
AJ suka beli handbag...
Tapi kalau suka pakai 1 tu, itu je la sampai lunyai..
Hehhhehe..

Mrs Velentine berkata...

MV setahun sekali jer beli handbag..itupun sebab dah rosak..tapi mmg dah banyak jugalah handbag

BaNu Syah berkata...

samalah malas nk pakai beg tangan ni hehe slalu tumpang brg dlm beg tgn mak hihi.

Hans berkata...

hohoho
memang ada yang tak suka bawa beg kan
biasa jer tu

jaakechik berkata...

ooo nur tak suka bwk handbag rupanya yer.. jaa pulak tak leh berenggang ngan hdbag, sbb kita org pompuan ni mcm2 barang nak kena bawak..hihihih....

p/s : jaa gila ngn hdbag, sebulan mesti beli 1... tp yg murah2 laaa...heee!

M@W@R Q@SeH berkata...

hehee nur...akak lak x reti nk berlenggang je...msti kena bwk beg...moga cpt smbuh ye...rindu kt kwn2 tu yg mai jenguk sat ni...

KhaiRin : anies berkata...

Assalamualaikum…
Apa khabar?
Sihat ke?
Harap2 sihat + bahagia selalu…

Op Anaz berkata...

Ibarat macam laki2 dengan beg sandang la juga....#ehh

are_lin@yu berkata...

kih3 kan dha kena sebijik..kah3..jht tak glak kt nur..sbb ayu pn kna bsg ngn mak..bkn sbb xda beg tgn tp kan sebab beg tgn kecik dia kata ptt bli bsaq sng sumbat brg..blh plk gtu..hihi..kta mda g kan..jnji rock!haha

Bui Junaidi berkata...

DULU MASA KAK BUI BELUM KAWEN,JGN HARAP LA NAK BAWAK BEG TGN..SEKALI BILA DH KAWEN THEN ADA ANAK,BERLAMBAK2 BEG TANGAN KAK BUI BELI..HEHEHE

diana berkata...

beg tangan akak sekarang ni penuh dengan barang2 baby je..heheh

lelamaisara berkata...

mesti poket seluar nur macam poket doraemon...penuh semua barang..hehehe

nur ni unik la...:)

Dylla Abas berkata...

hee..mana boleh takde beg tangan..xtau nk sumbat brg kat mana :p

ayut berkata...

hahaha...tang nk suh buang beg jauh2x tu tak mau la....nk mak nur nmpk...hihihi :p klu ayut suke kasut...dan mmg jenis org yg ganas pkai kasut..so,ad la alasan nk bli bru dgn kadar masa yg cepat :p

4feet8 berkata...

saya hanya satu koleksi tas tangan. jarang guna. sbb selalu kehulu kehilir bawa beg kecil letak handphone, ic dan duit saja. kalau majlis formal baru bawa handbag. sbb kdg2 handbeg adalah sgt berat dan susah nak bawa terutama time makan kat mana2.
saya beli satu yg betul2 menarik hati dan kemudian memang tak tengok yg lain

Ummi Iman berkata...

Akak satu beg je ada skrg ;) dulu minat juga buat koleksi. Tp skrg selagi elok.. itu je yg di bawa ke mana2. Tp mmg tak boleh tanpa beg. Pergi pasar mlm pun bawa handbag kdg2 tu :)

cik nur sama mcm adik akak. Tak suka pakai handbag. Tumpang purse dlm beg org bila keluar.

LYAfrina berkata...

sama dgn lya ..mmg x sukai pakai handbag.. biasa pakai beg sandang g2 je.. lg sempoi rasanya,

Cinta Misteri berkata...

hokalohhhh....

CiM baru jep beli hengbeg baru. bukan kumpul pown, tp just suka beli. actually CiM pown tk ske pkai hengbeg bgai ni especilyy jln sorg, mcm tk selamat jer. sumer akn sumbat dlm poket.

CiM punya beg mmg besusun sbb ada klasifikasi gitewwww.....

Yumida Huda berkata...

hope nur sentiasa sihat
dulu masa masih gadis sunti..x ske pakai hanbag
klo pakai..terasa aura jd org tua..hikhik
then bila dh kawen..rajin lak pakai handbag
pasal nak letak baki duit yg hb bayar kat kaunter..hohoho..bertambah2 duit poket

Herman Bagus berkata...

wah keren, maa cik Nur jarang berkunjung karena sedang sibuk

Si Matatajam berkata...

Ha ha ha Hadoiii tak menahan betoi ngan ayat tak bergaya tu..hi hi

Che Rosliza Che Mat berkata...

hehehe cantik beg....biasalah wanita sinonim dengan beg...

Arina Shamsul berkata...

hehehehe,rupanya kita berbeza dik,beza sbb akk sama macam mak nur..hahaha.pengila beg tangan,kalau boleh nak keluar beg tangan mesti match baju..hahaha.tapi kini,hanya satu je yg ada disisi,beg galas hitam.semua koleksi beg tangan akak terperap kat dalam kotak kat johor..uwaaa..takut dimakan tikus je,

Mieya Atiera berkata...

Mieya dulu macam Cik nur jugak. simple je. tapi sekarang, tak dah. dah ada ciri keperempuanan sikit. eceh!

N.Aima K berkata...

emakemak x pakai beg susah rasanya nak survive sbb nak letak barangbarang anak.. lagi2 dapat anak mcm cik nur..suka tumpang brg kat beg emak kih3x..memain je..tapi penting beg ni utk kita..huhuhu senang nak bawa barang

Chic Na berkata...

cikna pun tak suka & tak pernah ada handbag. ayu sgt la bawak handbag. huhu.. tp cikna banyak & lebih suka bawak sling bag. :)

kembang ai kena puji. hehe.. get well soon nur.

Encik H berkata...

Perempuan dgn beg tangan x dapat dipisahkan. Sama macam Nur dgn typo la, tak dapat dipisahkan..hahaha

Sebenarnya Nur ni lelaki ke perempuan? -_-"

whitecappuccino berkata...

susahla xde handbang...bnyk sgt venda yg kena bwa dlm tu..kena bwa juga.

Cik Nur™ berkata...

Encik H Nur dan typo akan berpisah tak lama lagi.... :|

Nur perempuan laa...cuba baca komen, ramai gak tau perempuan yg tak selesa dgn beg tgn...

Nur selesa dgn beg silang mcm cikna... =_="

caliph shuriken berkata...

oic, x suka handbag rupanya.. tapi slalu klau cmni mesti ada brg lain yg awk suka beli, kn ^^

Cik Nur™ berkata...

Thanks yo..!
^^,

Cik Nur™ berkata...

Bedek tu ayat klasik Ai..
Belek ayat moden...
rasanyalaa..

Hahaha

Cik Nur™ berkata...

Alhamdulillah, Dah sihat (^^,)

Cik Nur™ berkata...

Hahaha..comei apa pakai selipar jepun smbil galas beg tgn.. :p

Cik Nur™ berkata...

Tak guna, ada je yang tak suka beg tgn..:p

Cik Nur™ berkata...

Comelkan, macam tuan dia..
Kahkahkah.. ^^,

nanieybarnieylurviey berkata...

Hehe.. Kena suh tkg amik gmbr la pegangkan if nk bergambar ngn nur. Nani kt kl je guna handbag. Blik rmh beg mama n adik jadi mangsa.

izan mama mia berkata...

nnt dh kawen,..ada anak..gerenti nur akan bw beg juga sebab nak bw lampin..laa susu..lalaa hahahahahah

aku HaniAsyira berkata...

atil mang suka bawak beg. tp, xla beg tangan yg girlish sgt. mungkin sbb nak sumbat mcm2.. botol air pun nak sumbat.. hahaha..

sama macam mak lah mak cik nur gila beg.. n cik nur mang mcm kakak atil lah.. pantang dgn beg tangan..

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

owh baru tahu nur xsuka bawa handbag.....maunya mak xbising asyik tumpang letak brg dlm handbag dia jer hihihhii

Etuza Ezawarna berkata...

my wife ...suka beg, asal pi shoping beg nilah ditengok dulu, kalau saya beli yang kualiti baru tak selalu beli, tu saya..lelaki

wan nurul hezrina abd halim berkata...

nurul jenis tak suka tukar2 beg tangan sbb banyak sangat benda nak kena alih dalam beg2..so beg nurul ada 3 jer mmg tukar2 yang itu jer..

Yana Libra berkata...

hehe..kelakar pulak..mak sy cool je walaupun sy selalu bergaya tak mcm pmpuan selalunya..hhuhu~ :P

masroy berkata...

Ade beg mahal tak pakai,beg murah jugak pakai^selesa