Khamis, 4 Oktober 2012

Home » .:: Jejaki Kota Mahsuri, Langkawi ::.

.:: Jejaki Kota Mahsuri, Langkawi ::.






Selamat hari khamis semua...!

Entry kali ini sambungan daripada Trip Ke Pulau Lagenda hari tu.
Lepas ke kilang gamat, team aku terus menuju ke Kota Mahsuri.

Mungkin ada yang pelik, bukankah tempat ini di panggil Makam Mahsuri..?

Ya..tapi itu dulu. Menurut kata pemandu pelancong yang membawa kami pada hari itu,

Makam Mahsuri telah pun di tukar nama menjadi Kota Mahsuri.
Kiranya tempat ini telahpun di naik taraf. Memang tidak sama seperti 10 tahun dahulu. #Tak tahu macam mana keadaan 10 tahun dahulu, sebab ini pertama kali aku jejak kaki ke Langkawi..!

Sebelum ke makam dan rumah Mahsuri, kami disuruh masuk ke dalam semua muzium yang menempatkan barang-barang sejarah Mahsuri.

Dan didalam muzium itu juga terdapat bilik tayangan. Kiranya setiap pelancong yang datang mesti kena tonton dulu filem pendek mengenai Mahsuri. Dan barulah faham dan tahu siapa Mahsuri.

Selesai tayangan, kami pusing-pusing dulu dalam muzium dulu.
Banyak juga barang-barang peninggalan Mahsuri. #Maaf tiada gambar kerana memang tidak di benarkan ambil gambar.

Lepas ke muzium, kami terus berjalan ke Makam Mahsuri. #Seperti gambar di atas.
Lepas sedekahkan Al-fatihah, kami teus gerak ke Kampung Kedah.

Di sinilah terletaknya rumah Mahsuri. #tak jauh dari makam beliau.

Selebihnya, jom layan gambar....



Sebahagian ahli keluarga yang sempat bergambar. 
#Yang lain tak tahu kemana, yang pasti dalam kawasan itu jugalah.


Keadaan didalam rumah Mahsuri. Buaian tu diorang ubahsuai. Kira bukan asli.
Tapi nampak tak tiang seri tu..? Itu betul-betul asli..!
Rumah ni, betul-betul utuh, walaupun penambah baikan tidak di lakukan seratus peratus terhadap rumah ini.
Kiranya masih ada yang asli..!


Berdekatan dengan rumah Mahsuri terdapat telaga. 
Sejuk air telaga ni tau. 
Boleh basuk tangan dan muka dengan air ini, tapi tidak di galakan untuk minum..!
Nak minum juga...Boleh....
Tengok bawah....


Minumlah air yang telah siap di proses.
Kiranya boleh di minum tanpa was-was.
Kalau nak minum terus dari telaga tadi boleh juga,
Tapi sakit perus tolonglah tanggung sendiri ya..!


Selesai jelajah Kota Mahsuri, sebaik keluar saja kami di sajikan dengan alunan ghazal..!
Memang asyik betul dengar alunan ghazal diorang tau.
Merdu je, terasa nak lena disitu.
Sempat jugalah aku dengar dua lagu. Sampai lupa bas dah sedia menunggu..!
#padahal saja usha mamat tuuu....! hahahahaha..gurau yee..!


Rasa terpanjang pula entry kali ni kan..
Berhenti di sini saja ye.
Lepas ni ke mana pula..?
Tunggulah entry seterusnya..InsyaALLAH....


Kata Hati :
 Nak cari calon orang Langkawilah..! Hahahaha..over sudahh..!
Psstt..melawak je yeeee....!
.

35 ulasan:

Mrs Velentine berkata...

cubit2 nuffnang...sya x pena lagi smpi langkawi..ntah bila lah leh sampai

nanieybarnieylurviey berkata...

sila cari org Langkawi. nnti nani pergi Langkawi leh cari Nur. Mesti time tu Nur da expert da :) *terlebihsudaa.

Bestnye!!!!!

wan nurul hezrina berkata...

nurul pegi situ dua kali.tapi syokk gak rasa nak pegilagi langkawi..rasanya hujung bulan 12 nie insyaallah ke sana=)

BERT berkata...

lame dah tak langkawi.. dah lain plak bila tgk gbr2 ni... ha ape lagi jenjalan kat sane tak jmpa calon2 ke hehehe..

Deqla manjew berkata...

syoknye ke langkawi... deqla dah lama x ke sana... mcm nk pegi je lg..huhu

cik nana berkata...

best nye jalan2 tak pernah pegi langkawi lagiii.

aku HaniAsyira berkata...

mang tak lalu nak minum terus dari telaga.. tgk pun... ish2

are_lin@yu berkata...

hihihi ayu dh g..mmg best..byk tmpt sjrah kn ;-)

dya bunga berkata...

minta tolong M carikan..M kan org langkawi.haha

shuhadaothman berkata...

bestnye jalan2 langkawi. shu x penah jejak kaki smpai sne lagi. spe nk tolong bawak ni? hehe

Cik Que berkata...

waa..bila bace entry ni, terase nak g sane jugak la..tentang makam mahsuri ni mmg dh lama dh menarik perhatian sye nak tengok secara live..

Si Matatajam berkata...

Ni kawasan jajahan Abah Khalish ni. Tak jauh dari kota Mahsuri ni, umah mak mentua kak M tau...
P/s:Nak cari org Langkawi yea..nnt kak M tlg hi hi...

Tihara berkata...

seronoknya, tk penah lagi g langkawi :))

hazwan hairy berkata...

rindunya tempat ni..last 2 year peggi sini..nk pegi lagi lah...

Deru Ombak berkata...

Salam Nur..

Seronoknya dierrr...

Ada satu perkara pemandu pelancong tu x bagitau Nur, dekat dengan rumah mahsuri tu Ada sebatang pokok kekabu yang tak mau mati. Potong2 dia tumbuh lagi.lama2 diorang biarkan saja pokok tu tumbuh membesar.

Mieya Atiera berkata...

Nampaknya ada orang dah terpikat dengan warga langkawi. ehem2

~Cik Sweety~ berkata...

wah wah waaahh..msti dh tekenen ngn org langkawi nee...baik mengaku skrg..hehehe..seronok juga yea ke cni.. tggu entry seterusnya...jgn lmbat2..

Chic Na berkata...

bersih ke air telaga tu nur? warna semacam je. or ada khasiat2 tertentu?

::CIK LYNN:: berkata...

seronoknya tgk nur p jln2..=)

Errah berkata...

errah xpenah smpai langkawi...teringginnya nak g

jaakechik berkata...

best nya langkawi. jaa ni ntahh bila le nak sampai sana. asyik tgk org lain jer yg pegi..heeee

muse may berkata...

Dah lama tak ke langkawi...rindu

boni kacak berkata...

wah...bila nak bawak saya jalan2 ke sana??

yana halim berkata...

lamanya dah x pegi langkawi. mcm mana la pulak skrg ni ye..

Cik Aini berkata...

dah lama x pergi mkm mahsuri..kalo pegi lgkawi pun x pergi mkm mahsuri..dah byk perubahan nmpk..

psst ! tp dulu kan org kata mkm tu bkn kat situ tp kat tepi pagar yg ada rimbunan poko tu..x tahu la btul ke tidak..
wallahulam :)

lelamaisara berkata...

wah terus aje nak cari calon orang kedah..hehehehe...akak tak pernah sampai langkawi lagi dik....

Arina Shamsul berkata...

adedeh..memang kakak bersemangat sangat dah nak melancong kesana ni dik..ngeeee~

Yana Libra berkata...

semacam je tgk air telaga tu..huhu~

tak amik no tepon mamat tu skali ke cik nur..hehe~~ :p

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

best pulak tgk nur g langkawi ni heheee..last p masa mula2 kawen dulu jer....ada plan gak nk bawa qalief g sana heh

ros_reeza berkata...

dah lama tak g Langkawi.. ahhh...jeless di sini ..hihihi

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

Bestnyer nur g mkn angin...:-) ooo, ym tahu nur usha yg mana satu, hihihihi

IntaNBerliaN berkata...

akak xpnh sampai lgkawi.. best je dgr nur dah g mkm mahsuri..

fieda berkata...

kak fieda baru sampai sekali dan rasa nk pergi lagi..

lynn kamarul berkata...

x sabar la plak nak ke sana ..nak baca entri lain lak

QasehnyaRania berkata...

tgk buai tu, terinagt pula acara berendoi.. ni yg tak sabar nk dapat bb ni :)

ciknur sihat?