Selasa, 2 Oktober 2012

Home » » .:: Trip Ke Pulau Lagenda ::.

.:: Trip Ke Pulau Lagenda ::.




16 Zulkaedah 1433H.
Salam Selasa buat kalian..?

Harap dalam kedaan sihat sentiasa hendakNYA.

Sedia maklum, baru-baru ini aku ke Pulau Lagenda.
Percutian kali ini seronok, sampaikan rasa tak puas..!

Tambah-tambah bila dapat jumpa  BLOGGER..!
Lagilah rasa sayangnya nak tinggalkan Pulau Langkawi.

Sebaik saja selamat tiba di Pulau Langkawi, sebelum meneruskan perjalanan.
Team aku singgah di sebuah warung untuk mengisi perut yang kosong sejak dari malam lagi.

Bukan tak ada gerai di Jeti Kuala Perlis, cuma memang mahu biarkan perut kosong seketika.
Risau kalau-kalau mabuk laut dalam feri nanti.

Jadi untuk mengelakkan daripada munggek tak tentu pasal.
Lebih baik biarkan perut kosong, rasanya lebih selesa.

Lepas semuanya kenyang, pemandu pelancong selaku orang yang arif tentang tempat-tempat perlancongan terus bawa kami ke Jalan Bayas. 

Di situ ada sebuah kedai yang menjual pelbagai kain batik.
Ada batik jawa yang khas di import dari Indonesia.

Di sini, aku turun sekejap je. Sekadar cuci mata.
Tak ketinggalan ada juga yang borong kaw-kaw kain batik sebagai buah tangan.

Lepas itu, pemandu terus bawa kami ke kilang minyak gamat.
Perjalanan tak sampai 5 minit dari kedai jualan kain batik tadi.

Kami berpeluang berdiri dekat dengan kawah air gamat yang sedang mendidih. #Seperti gambar di atas.
Dan ada dua tiga orang yang turut di beri peluang mencelupkan jari mereka di dalam minyak gamat yang sedang mendidih. 

Dan ternyata, itu adalah minyak gamat asli, sebab tangan diorg langsung tidak melecur.
Tapi kalian jangan cuba-cuba buat dekat rumah pula ye..!

Aku tidaklah mencuba, sekadar ambil bau herba gamat original saja..! #takut sebenarnya..!

Dekat kilang gamat ni, mak dan abah memang syok la shopping.
Aku sekadar cuci mata je, selebihnya kerja aku tangkap gambar.

Jom kita layan gambar yang adoo...



Boleh rambang mata tau tengok banyak giler minyak gamat.!


Mak tengah pening nak memilih, Ikut hati nak hangkut semua jerr..!


Tadi Mak, ni Abah pula pening nak memilih..Heee...!


Inilah gamat mentah, yang belum di proses. 
Orang cakap, makan gamat macam ni lagi mujarab..!

Gambar di kedai kain batik tu, memang tak ada.
Sebab aku turun sekejap je pun.
Memang terlupa sungguh nak ambil.

Cukuplah sampai di sini, nanti aku sambung lagi 
Ke destinasi seterusnya selepas ke kedai gamat ni ye...!


Kata Hati : Sedia maklum ye, gambar aku memang tak banyakk..! 
.

35 ulasan:

nanieybarnieylurviey berkata...

terbayang if mkn gamat mentah mesti sangkut kt tekak :)
byknye minyak gamat!!!!
mesti murah kn??

aku HaniAsyira berkata...

wah, best lah.. cik nur tak beli minyak gamat pulak??

Si Matatajam berkata...

Tak sabaq nak tggu entry seterusnya...
Typo kat bayan tu...bayas sebenarnya Nur..

Afasz berkata...

huhuu rindu la langkawi

Mieya Atiera berkata...

Bestnya dapat tengok minyak gamat asli betul2 depan mata. Mieya nie entah bila lah agaknya dapat merasa.

Arina Shamsul berkata...

wah bila kak baca entri ko ni kan dik,terasa hati kak melonjak2 juga nak ke langkawi..hehehe

lelamaisara berkata...

oh...jalan ke langkawi ye..akak tak pernah p sane lagi....

Chic Na berkata...

mak2 atau ayah2 kalau g langkawi memang tak sah kalau tak borong minyak gamat. hehe..

Deqla manjew berkata...

wahh syoknye jenjalan...gamat mentah geli lak tgknye.. tapi mmg byk mujarab gamat ni kan...kusyuk betol abah nur memilih yer.. haha

are_lin@yu berkata...

wahh beznya cik nur smpt g jln2 lg..mcm pnh g kdai myk gamat tu..hehe

izan mama mia berkata...

kalu g langkawi...mmg tak sah kalauu tak beli minyak gamat

~Cik Sweety~ berkata...

byk tak beli minyak gamat tuh??coklat ada borong tak?kain batik borong brapa pasang?? hehe.. banyak tanya pula..

Mrs Velentine berkata...

wah banyak nye minyak gamat

LYAfrina berkata...

lya pnh jejak kaki ke pulau langkawi ni..

kalo ke sini biasa org borong minyak gamat+coklat+pinggan mangkuk kan.. mama lya aritu,byk giler dia borong corelle

etuza berkata...

terjah membaca entry cik nur.

BeLLa berkata...

best nye dpt p langkawi akak ni xpna pegi lagi pun :(

jaakechik berkata...

jaa sendiri belom penah sampai lagi langkawi..huhu..bila ler rezeki tu nak ada agaknya yer.

Ain Dzaya berkata...

last ain pergi situ masa kecik dulu..seronok kemain tengok gamat jalan tonggen2..hehew

N.Aima K berkata...

pernah mkn sup gamat jg

Che Rosliza Che mat berkata...

pilih jangan tak pilih ya abah mak....banyak betul minyak....rabun mata tengok...

IntaNBerliaN berkata...

mcm best pulak tgk nur g melawat tmpat org buat minyak camni.. :-)

boni kacak berkata...

wah..dasyatnya.. jari tak melecur walaupun minyak gamat tu mendidih?? dasyatnya

TiranaAduka berkata...

salam cik nur..
Pekabr di pagi ini?

YanaHime berkata...

Bestnya...akak penah stay kat sana, rasa tenang je hati sb hari2 tgk pantai n laut

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

klu g langkawi xsah klu xbeli minyak gamat n coklat hehehe

fieda berkata...

bestnyer nur gi jlan2 ye..kak fieda pun pernah gi kat tmpat org proses myk gamat ni..

churippu farah berkata...

langkawi is my hometown..miss sngt bila baca ni..=))

caliph shuriken berkata...

klau luka ada kesan parut sesuai laa pakai minyak gamat ^^

wan nurul hezrina berkata...

eiii nak telanpun rasa nak muntah.huhu..gamat mmg elok untuk luka.banyakk nyer minyak

::CIK LYNN:: berkata...

dah lama xp langkawi...huhu

Errah berkata...

macam best je gamat tu..haha..

9n0L4 berkata...

lame dah tak gi langkawi. nak gi lagiiii tapi tak tahu la bile nye. hee.

Cik Aini berkata...

eeee..
mmg geli lah kalo tgk gamat hidup tu kan..meremang bulu roma

dulu ada kwn ai soh tlg belikan tp bila tgk x gamak nk pegang bwk balik.hahhaaha takut + geli :)

Yana Libra berkata...

tengok gambar je pun dah rambang mata dah ni..

baru tau gamat leh pgg walaupun tgh mendidih..

QasehnyaRania berkata...

ntah bila nk ke langkawi lagi
last pergi tahun 2004