Jumaat, 27 Julai 2012

Home » » .:: Popia | Akhirnyaaa..! ::.

.:: Popia | Akhirnyaaa..! ::.





Alhamdulillah, masih berkesempatan menulis disini.
Jumaat pertama di bulan yang penuh mulia ini.
Syukran YaALLAH, kerana masih berika aku kesempatan ini.

Ada ke yang kecur liur tengok gambar yang merelip-relip di awal entry ni..?
pasti adakan..?
Sebab aku yang letak pun kecur liur juga...! Hihihihi.

Semua ni dugaan okeyh..!
Lagi beberapa jam je nak berbuka puasa.
Tahan, sabar dan tabah yee..

Okeyh, aku mengaku, aku ni bukanlah wanita yang rajin sangat nak ke dapur.
Tapi entah kenapa, bulan ramadhan tahun ni,
Aku ade je idea nak masak macam-macam.

Tapi bukan nak masak jenis lauk pauk ni.
Cuma jenis kueh mueh menjadi kegilaan aku sekarang ni.

Dan salah satu kueh yang aku buat untuk iftar ialah popia. #popia je pun, semua orang boleh buatkan..!
Selalunya aku buat popia kosong je. Nak makan baru cicah sos. Tak pun makan kosong je.




Tapi entah macam mana, aku teringin nak cuba popia yang bersira sambal tu.
Tapi tak nak lembik-lembik, nak rangup-rangup, baru sedapkan.
Jenuh fikir, dan akhirnya aku nekad nak hentam saja...!

Aku tumiskan seulas bawang putih yang di racik halus - Kalau rajin tumbuklah #aku malas..!
Masukkan 2 sudu cabai blander tumis garing - Cabai ni memang sentiasa ada dalam peti sejuk.
Masukkan 2 sudu atau lebih sos cili dan garam dan gula secukup rasa - Gaul sebati.

Dah siap, tutup api dan sejukkan sekejap.
Agak-agak dah sejuk, masukkan popia goreng tu ke dalam kuali, gaul hingga rata.
Dan siap untuk di hidang..!

Ya..ramadhan inilah baru pertama kali aku mencuba.
Konsep pula, aku main hentam saja, dengan tak dapat nak merasanya.

Bila time berbuka cuak juga. Takut-takut kalau tak sedap.
Pasti kena 'NGONG' dalam tong sampah punyalah..!

Tapi alhamdulillah..Kesemua popia yang bersira ataupun tak telah selamat di'NGONG' kedalam perut masing-masing..!
Memang tak sangkalah menjadi...!

Cuma mak cakap, kalau lebihkan gula sikit je lagi sedaplah.
Adik pula cakap, ok dahhh.

Apa yang pasti, tiada pembaziran.


Kata Hati : Rajin bolehlah masak macam-macam, mari malas...apapun tak boleh..!
.

41 ulasan:

nanieybarnieylurviey berkata...

sedapnye.. ish2.. :)
betul tu bile rajin mcm2 nk masak.. tp kan better buat sendiri lagi sedap n puas hati and terjamin kebersihan :)
bln puasa bukan semua benda fresh kt bazar :)

slm 7 ramadhan nur

Deqla manjew berkata...

yela..msk ni kena ikot mood jugak kan..hihi... aduhh tergugat iman tgk popia cuk nur!!

wan nurul hezrina berkata...

shedapppppnya tak sabarnie nak buka.tadi dah pump susu 2 kali laparrrrr bangat

Pka Rahim berkata...

wow sedap nya. pka suka sangat popia. nak sikit...!! hehe ;))

Anis Nisa (SH) berkata...

rajinnye Nur..tengok je dah terliur Nisa ni..hihi..

hairy berkata...

satg nak cari lah..terliur tgk..bahahaha

are_lin@yu berkata...

wahh rajin benar cik nur..ni yg wat ngidam ni..hehe

Leeza dayasari [santai leeza] berkata...

hawat menggoda betul popia tu... yumieeeee ..... puasa puasa ni...

Miss BaNu berkata...

wahhh mesti cik nur masak sedap kan..nak sikit hehe

Ayuni Yusop berkata...

Terliur bila tengok popia tu.Macam menyelerakan!^^

ieedaz @ mama_isha berkata...

Pandai tu wat popia! Mama pun tak pernah cuba lagi ehhe

Mia Meymi berkata...

wahh..sodapnyee..hee..sabo jela puasa2 ni.. ;p

Deq's Qienz berkata...

Wahh rajinnya dia..sy pon rajin gak..rajin tunjuk2 kt bazar..hikhik

Si Matatajam berkata...

M tak pernah pun cuba wat popia lagi.. Cik Nur dah berjaya di ngong ke dalam perut dah.. Ha ha..

Cendol berkata...

naseb baik tengok entry ni dah malam.kalo ptg2 tadi kang kecur liur plak!!huh

Chic Na berkata...

rajinnya nur. nampak sedap lah. macam yg jual kat kedai. hihihi.. betul tu, antara rajin dgn malas je. :)

YanaHime berkata...

uish! yana baru ja menghadap popia basah harini....mmg feveret nombo 1 time posa

~Sweet Honesty~ berkata...

same la kite cik nur..time pose ne la mcm2 idea nk masak..tu tme rajin..kalo mls, tggu tme berbuka baru tehegeh2 nk cri makanan..hihi..sodapp tg popiah tu..

Masz Sidek berkata...

hehehe... bulan puasa ni bila masak memang tak tahu apa rasa masakan kita kan... harap terlebih masin jer... ;p

Cik Zaniff berkata...

wahhh sedapnya popia goreng tu..hari ni baru nk buat..hihi

A berkata...

wahh . suka popia . :'D * terliur . keke.

lelamaisara berkata...

ada2..akak sudah kecur liur..hehehe
Wah Nur laku gitu popia mu...sedap la tu kan...:)

zacky786 berkata...

waa..
pndai buat popia ~~

nn lylyn berkata...

sedap tu ^^ merecik2 tgk..

Wanieys berkata...

tu la nampak sedap jer popia cik nur tu...hihihi

Wanieys berkata...

tu la nampak sedap jer popia cik nur tu...hihihi

Boni Kacak berkata...

yeah.. air liur saya dah meleleh2 dah ni..owh no..hahaha

Cik Rongoks berkata...

perghhh ! sedapnye ^^

Errah berkata...

sama la cam errah..suka bt kueh2 ni..masak lauk pauk xreti..hehehe

etuza berkata...

tahniah pandai pun Cil Nur masak..boleh lah tu, terliur ni

hazanis berkata...

pandai nya awak buat popia nie...nk sikit boleh?lapar la..:P

UmmiSyarni berkata...

serius bila tgk gambar popia sira tu terus kecur.sedapnya...

Che Rosliza Che mat berkata...

sedapnya popia....kesukaan hubby sis....

Arina Shamsul berkata...

pergh..memang mengerlip dik..terpelanting2 air liur kalau tak ditahan..hahaha.

Cik Aini berkata...

mmg rajin lah nur..
tabik spring lah kat Nur.hehehe
tgk plak waktu tgh hari mmg kcur liur lah jwbnya ni :)

Eca Dwinky Asha berkata...

terliur suda

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

adehhh...sodapnyaaa...rajin Nur!:)

9n0L4 berkata...

sedapnyaaaaaaa. suke popia yg bese tu je. ranguppp. ;)

IntaNBerliaN berkata...

lnkali nk try gak la msk sambal camtu... sedap kan :-)

Yana Libra berkata...

senang je ye nak buat sira tu..huhu~

QasehnyaRania berkata...

biasala ciknur.lain mulut lain rasanya;)

xlist kita boleh improve kan.

*ciksu pon suka popia sira ni.pastu tabur bijan.sedapnya :)