Rabu, 18 Januari 2012

Home » » .:: Kueh Gelang | Menu Petang Atau Pagi ::.

.:: Kueh Gelang | Menu Petang Atau Pagi ::.

.








Apa minum petang kalian petang ni eh? Pada yang berkerja seperti aku mungkin satu mug milo panas ataupun teh panas sudah memadaikan.

Nak mengoreng bagai tak boleh. Kalau boleh lama dah ada menu menarik setiap petangkan. Itupun kalau rajin, kalau kena malas macam aku ni, biskut keringlah jawabnya.

Okeyh, kalau kalian rajin, atau dah jemu nak makan biskut kering je petang-petang, apa kata cuba resepi ni. Nak menjamin kesedapan tu tidaklah, sebab kesedapan tu lahir dari air tangan masing-masing.

Resepi kueh gelang ni, aku minta dari sepupu. Dia bab kueh mueh ni memang cekap. Lagipun resepi dia semuanya ringkas-ringkas, tu yang aku suka. Bahan tak leceh nak mencari, sebab senang dapat.

Untuk kueh gelang ni, aku guna ubi keledek yang berwarna kuning. Aku pernah cuba warna oren tu, tapi sedikit keras bila sudah siap di masak. Kalau ubi yang kuning ni, lembut dan gebu lagi. Tak caya? 
Cubalah…!!

Bahan-bahan:
Ubi
Garam
Tepung gandum
Air
Gula
Minyak masak untuk mengoreng

Cara-cara:
Rebus ubi dengan garam secukup rasa hingga empuk.
Bila dah empuk, toskan dan lenyek. Kemudian biarkan dia betul-betul sejuk.
Bila dan sejuk, gaulkan dengan tepung gandum. Jangan terlalu banyak, nanti kueh keras berdengung..!
Kemudian, bentukanlah macam kueh gelang. Kalau ada acuan lagi senang. #gambar di atas aku bentukkan dengan tangan jew..! acuan beso sangat..!!
Dan siap di bentuk, apalagi, goring hinggan warna keemasan.
Bila dah siap semua, tiba masa nak salutkan dengan gula.
Panaskan sedikit air bersama gula #suku cawan air
Kacau sehingga berbuih, time berbuih membuak-buak tu, masukan kueh gelang yang dah siap di goring tadi, kacau sehingga kering.
Angkat dan siap..!
Yang paling penting, sedia untuk di ngappp…!!



p/s : nak ANGPOW kaw2? TEKAN SINI YA..!





Kata Hati : Senangkan...? sesuai untuk minum petang dan sarapan pagi... ^__^

.

8 ulasan:

dyabunga berkata...

blh guna resepi ni..:D

Iffika | Ruslan berkata...

aww sedapnyaaa .
dulu kat maktan selalu makan kueh ni .

NY berkata...

pergh sodap!..dh lama akak x buat kuih gelang ni (akak panggil kuih keria)..
akak kalo apa2 mknn berasaskan ubi mmg feveret!

:: Cik Nur :: berkata...

dya, cuba tau..senang sgt2.. ;)

:: Cik Nur :: berkata...

iffika, buat sendiri lagi sedap.. :)

:: Cik Nur :: berkata...

NY, a'ah setengah org de yg panggil kueh keria...nanti de masa akak buat la... mkn petang bsama teh atau kopi..:)

Penjual Reflesia™ berkata...

feberet syieda ni.. suke sgt kueh ni.. hihihi mak suke buat bile syieda balik kampung.. xsabar nak balik kampung lusa... hihihih

p/s: tahniah Cik Nur tuk teka-teki dari blog Mak Usu.. =.= folo skali la..

:: Cik Nur :: berkata...

syieda, sabar..nanti blik kmpung msti mak syieda buatkan, jgn lupa mkn puas2 ye.. :)

tahniah juga buat syieda.. :)