Khamis, 15 Mac 2012

Home » » .:: Setenang Air Itu... ::.

.:: Setenang Air Itu... ::.





Alhamdulillah. Kita masih berkesempatan bersiaran secara tidak langsung di sini. 

Syukran YaALLAH..!!

SETENANG AIR ITU...! 

Wah..tajuk entry, kemain lagi.

Tapi ye lah kan, sedia maklum, sekarang ni kan musim hujan. Datang pula dengan banjir kilat sana sini akibat hujan lebat. 

Bukan setakat banjir, lopak air tengah jalan raya pun lebih banyak dari biasa ye dak,..?

Entry kali ini tidaklah nak bebel tentang hujan ataupun banjir. Lagipun siapa aku nak mengkritik Rahmat ALLAH. 

Sedangkan hujan tu rezeki. Buat apa nak kritik, sebaliknya bersyukurlah. 

Cuma nak bebel sikit pasal lopak air. Rasanya semua orang tahu apa itu lopak airkan..?

Haisshh..! Melampaulah kalau tak tahu. Tapi kalau betul-betul tak tahu, ketuk je pintu rumah abang google. Lepas tu mesti tahu. Percayalah..!

Okeyh..! Pasal lopak air. Kalian jangan ingat, setenang air dalam lopak tu tak ada bahayanya tau..! Sebenarnya adaaaaa..!!!

Ianya lebih bahaya daripada buaya. Kenapa..?

Sebab kadang-kadang, tanpa kita sedar setenang air di dalam lopak itu ada LUBANG yang cukup BESAR serta DALAM.

Jadi..! TOLONGLAH wahai pemandu dan penunggang yang budiman. Jangan sesuka hati langgar lopak ye. Silap hari bulan kalian pula yang akan tercedera. Kalau kalian tak cedera pun, kenderaan kalian yang akan mengalami kerosakkan.

Maka berhati-hatilah ye.!

Bukan apa, aku dah kena dah..! ingatkan lopak air biasa je. Sekali langgar, bunyi macam nak tercabut tayar je. 

Berderau darah kejap. Risau kalau-kalau rim rosak. Nak ganti mana nak kobek duit weh..!

Jadi, jika kalian sayangkan harta benda kalian, TOLONGLAH berhati-hati. Tapi kalau nak elak lubang tu, kenalah hati-hati juga. 

Tengok keadaan dulu, baru elak. Nanti tak pasal-pasal berlaku hal lain akibat terlalu taksub nak elak lubang.

Yang penting, bila nampak lopak air jangan nak pecut-pecut. Bawa perlahan-lahan. Itu lebih selamat..!



Kata Hati : Hari ni kena ke Serdang atas urusan kerja. Semoga berjalan lancar semuanya..!

. 

30 ulasan:

Eima Ari berkata...

Cik Nur, mmg suke amik gambar air ke???=)

Betul, jgn disangka lopak yg kecil tiada bahayanya..=)

Aine Ainun berkata...

Taiping kn kaw tadahan hujan, hujan saje..eheheeee...

Alright la, ada ms n klapangan ble mai umah akak..tman jana..
x pnah dgar tman nur tu, myb hb akak tau la...

Salam ukhwah ya nur;)

Arina Shamsul berkata...

Yup betul tu cik nur :) lopak air bahaya dari buaya.lebih terkejut daripada dikejutkan.hihi

tapi kalau tengok dari jauh nampak cam sedap je kan lopak tu,sebab nampak cam air milo lak.kena pulak belum sarapan.hahahaha..eeeee..what the test!!..hahaha.

Masz Sidek berkata...

huhuhu... lopak air tu memang bahaya... yg selalu jadi mangsa, penunggang motosikal... rasa macam kena simbah dengan air dlm baldi jer bila kenderaan yg besar2 lalu kat lopak air tu...

p/s : Nur ni ada tutorial reply komen... harap dpt membantu...

http://masrinasidek.blogspot.com/2012/03/tutorial-butang-reply-threaded-comment.html

Cik Nur berkata...

suka juga..hihihi... :)

Cik Nur berkata...

ermm..betul..! Taiping mmg kawasan tadahan hujan.
owh..taman jana, sy tahu..hihhi..tapi jarang ke sana.. :)

Cik Nur berkata...

macam milo pun ade, mcm teh tarik pun ade..hihihihihi :)

Cik Nur berkata...

Terima kaseh mas.. :)
tgk dah menjadi... :)
sukenyeee... :)

lin~ berkata...

eheh, peringatan yang bagus!
tapi, berhati-hati kalau lari dari lopak.
bimbang pula akan kemalangan gara22 tak tengok kenderaan dari arah bertentangan (:

yang penting, setiap kali naik kenderaan tawakkal kpd Allah (:

M@W@R Q@SeH berkata...

memang bahaya pun...
yg bukan orang perak tau ke kobek tu ape Nur...hehehe lama x dgr ayat tu sbnrnya...

9n0L4 berkata...

air yg tenang jgn disangke takde lubang. hehe.

etuza berkata...

Asalam..
Betul..saya dah kena, pumper terbuka skru..jatuh kat lubang yg dalam..tak sedar ada lubang pada jalan tu..so mari hati2

EYFAalias berkata...

eyfa bawak motor selalu langgar lobang. habis rosak motor.

teha berkata...

kite suke hujan.. bole mandi air hujan.. hahahah !

Yana Libra berkata...

moga semuanya berjalan lancar ye~~ :)

Nurul Aisyah berkata...

wah...nasib x jadi apa2 time tu kan kak?
heheh.......agaknya kalau saya jumpa lopak air nak buat apa eh....hmmmm...pijak? haha sekali termasuk trus..haih..xnak2...

dyabunga berkata...

btl tu..kalau penunggang motosikal lagi bahaya.. kalau kat lopak, kedalaman lopak tu yang buaya..boleh nyebabkan kemalangan..

Pka Rahim berkata...

hi! jemput join segmen pka

http://pkaemerald.blogspot.com/2012/03/pka-rahim-segmen-rakan-blogger-saya.html

tq :)

Cik Aini Lavender's berkata...

entry cik nur ni mengingatkan ai pd kjdian ari tu lah..rs cam bengkok ai pnya spotrim masuk lopak air..haish nasib xda apa2 =p

Cik Nur berkata...

betul..doa dan tawakal tu penting. tapi kita juga kenalah kawal diri kita juga time memandukan.. :)

Cik Nur berkata...

hehe..lupa nak explain kan makna kobek tu.
kobek tu macam carilah..hihihi.
saya stay perak, tentulah selalu guna ayat tu..hihihi

Cik Nur berkata...

Dan lubang tu lebih bahaya dari buaya..!
^__^

Cik Nur berkata...

bayahakan..selamat xmbabitkan nyawa.
jom lebih berhati2.. :)

Cik Nur berkata...

Eyfa, kalau moto tu boleh bercakap, agak2 dia marah tak..? hihihih

Cik Nur berkata...

Teha, jgn amalkan selalu..nanti demam..!

Cik Nur berkata...

Alhamdulillah..selamat pergi selamat kembali.. :)

Cik Nur berkata...

Alhamdulillah.. :)
jgn..nanti cedera..!

Cik Nur berkata...

Betul tu dya.. :)

Cik Nur berkata...

InsyaALLAH.. :)

Cik Nur berkata...

takutkan rim bengkok..beli mahal2...kalau bengkok duit lagi tuu..!