Isnin, 21 Mei 2012

Home » » .:: Air Mata Kucing Dan Khasiatnya ::.

.:: Air Mata Kucing Dan Khasiatnya ::.







Alhamdulillah. Hari ini rasa lebih baik dari semalam.

Syukran YaALLAH..!

Cuaca sekarang ni memang tak menentukan.

Panas..hujan..panas terik balik..hujan lebat serta angin kencang.

Suhu dalam badan pun tak menentukan.

Jadinya, di sini aku ada resepi paling ringkas untuk turunkan suhu dalam badan.

Air mata kucing.

Selalunya kita lihat orang jual dekat pasar malamkan..?

Itu yang sejuk, tapi kalau kita buat sendiri kita boleh menikmatinya secara panas.

Minum ala-ala hirup sup..! memang sedap.

Mana nak dapat buah mata kucing ni..?

Senang je, kalian boleh dapat buah mata kucing kering ni di mana-mana kedai ubat.

Mintalah berapa hengget yang kalian mahu. #semalam aku beli 3 hengget je.

Cara masak, rebus hingga mendidih. Lepas tu masukkan gula secukup rasa.

Dah siap..! Mudah,ringkas dan berkhasiat.

Kalian boleh nikmatinya ketika panas mahupun sejuk. Kalau nak sejuk boleh letak ais..!

Boleh juga nak letak bahan tambahan macam buah kundur, buah kembang semangkuk , biji selasih atau apa-apa sajalah ikut selera tekak kalian.

Macam aku semalam, letak buah kundur tu je. Sebab itu je yang ado..!hihihi

Tapi tak nak letak apa-apapun boleh. Lagi boleh rasa kesedapan air mata kucing tu..!

Jom kita usha khasiat air mata kucing ni :
  • Menurunkan panas dalam
  • Mengurangi batuk,
  • Boleh juga menghasilkan tenaga
  • Dan ia juga bagus untuk ibu yang hamil. (Untuk banyakkan susu)
  • Merawat keputihan

Khasiat banyak, cara penyediaan pun mudah. Apa lagi cubalah...!


Kata Hati : Banyak lagi khasiatnya tauu....cari je..semuanya di hujung jari..!.


53 ulasan:

are_lin@yu berkata...

teringat dkt mama ayu..dia suka mnum..hehe..bgus utk sjukkn bdn xslp..hehe

Anis Nisa berkata...

korek mata kucen boleh?hihi..x sanggup..syg kucen..Nisa suka air mata kucen ni,segar je bile minum..buah mata kucen tu mkn cenggitu je pun sodapp.. :)

Eima Ari berkata...

Dulu masa lahirkan Humaira selalu minum air ni Cik Nur sbb nk banyakkn susu ibu..tp eima suka minum sejuk..sedap je masuk tekak..=)

lelamaisara berkata...

sedapnye air mata kucing...akak suke..:)

BERT berkata...

mmg bagus makan atau minum air mata kucing ni... dala sedap! banyak khasiat plak tuh huhu

Cik Aini Lavender's berkata...

bleh hilang sakit mata x ciknur?kalo bleh ai nk try ni..hahhaha =p

Masz Sidek berkata...

sedap.. sedap...
memang sesuai minum dlm cuaca panas ni...

~Sweet Honesty~ berkata...

cik sweety suka minum sejuk2.. sedapp..

Nyue berkata...

Bagus petua cik nur...nyue pon minum air cm nie..kalu rs xok nyue minum air barli je

Syed Salleh berkata...

BEST NYE !!

(http://syedsalleh.blogspot.com/)

Ira Nira berkata...

nak trylaa..cam bez jer he =)

nanieybarnieylurviey berkata...

baru thu ada yg kering jual kt kedai.. thanks for the info :)

Cik Yatt berkata...

tak pernh minum..kat psar pun tak prnh tringin nk beli..

@ deqla manjew berkata...

deqla x suka minum air mata kucing...xtau la, mmg x leh terima tekak ni...deqla suka kucing je...hihi

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

sedapnye!Yes, mmg sesuai utk Ibu-ibu yang mahu menambahkan susu badan.YM slalu minum dulu, masa bagi Yayan susu badan.:D

wan nurul hezrina berkata...

wahh mmg suka airnie..suka minum lai chi kang.ada letak mata kuching..sejuk jer badan kalu minum

Ummi Iman berkata...

Beli yang kering ya.. Mesti rasa dia lebih sedap. Semalam akak minum kedondong asam boi. Dah lama teringin. Nasib baik tekak tak sakit ;)

sis92 berkata...

arrrggh telan air liur sat

aimaniman berkata...

salam kenal dan dofollow sini

tq info berguna taw sbb selalu akak minum lai chi kang untuk sejukkan badan,.. ni nak cuba air mata kucing plak ek..

9n0L4 berkata...

kembang semangkuk pernah dgr & pnh minum skali aje. hee. air mate kucing tak pernah dgr. ;)

Misya Mialen berkata...

oh cik nur, sy baru tau petua ni. tq cik nur. nnt sy cuba ;) btw, moga cpt sembuh;)

Miss BaNu berkata...

wahhh resepi yg mmg berkhasiat..

Rafflesia™ berkata...

sedapnye.... :p

Sally Yatiey berkata...

Banyaknya khasiat air mata kucing ni. hehe. Boleh cuba ni memandangkan cuaca sekarang agak panas :D

aku HaniAsyira berkata...

makan buah je air tak minat sgt.. huhu

Hanim Irsyad berkata...

suke minum air mata kucing sebab nak ilangkan panas. hehe.
thanks sharing info dear :)

Aine Ainun berkata...

Nur mintak segelas=)))


sesuka je mintak kan...

akak x penah beli mata kucing ni , selalu kembang semnagkuk jek...=)

Iena Eliena berkata...

menarik:)
nk cube la:)

si robot comel berkata...

Ni air feveret kita ni,hehe

~~oOpEt~~ berkata...

pet suka minum air mata kucing :) sedap sgat.. bnyk khasiatnya :)

Zaza Ridzlan berkata...

terliur.... =)

diana berkata...

tak pernah cuba pun air ni..dulu masa akak mengandung anak pertama akak cuma minum air kundur je..susu memang banyak..kali ni akak nak cuba air mata kucing yang macam ni pulak la..

Niswatus Solikah Samik berkata...

oh..info baru ni! hehe.. lepas ni boleh la cuba.. thanks for sharing! :D

Chic Na berkata...

wahh mcm sedap je. macam lai chi kang gak ye nur. mmg bagus utk menyejukkan badan. :)

whitecappuccino berkata...

buah mata kucing memang sedap nur!

Amalina Ulya berkata...

menarikkk (:
baru ulya tahu .

Karukord Jagau's berkata...

hah...! buah mata kucin kering...? blom pernah mencobanya lagi.... :)

Si Matatajam berkata...

Emm... Sedapnya....

aReLaN berkata...

lama tak pekena air mata kucing ni.nak jimat nye pasal.minum air kosong je selalu.huhuh

DEL berkata...

mmg bagus air mata kucing ni...

Arina Shamsul berkata...

wahhhhh dik..nampaknya menu ini sangat bersesuaian untuk kita ketika ini..hihi


Semoga cepat sembuh ye dik :)
take care :)

caliph shuriken berkata...

klau minum sejuk2 best jaa ^^

Masha Meisters berkata...

dahla bnyak khasiat...sedap pulak gituuu...

::CIK LYNN:: berkata...

dah lma xmkn buah mta kucing ni...sdap!

IntaNBerliaN berkata...

sy mmg sk air mata kucing ni tp xpnh tau khasiat dia.. skrg dah tau.. hihi

Mieya Atiera berkata...

memang sedap di minum time panas terik cenggini.

BlueiceButterfly berkata...

~tak pernah minum pun..hehe lepas nie kena cuba la :)

Che Rosliza Che mat berkata...

Cik rose pun suka minum air nie sedap!!!

Yana Libra berkata...

wah, baru tau lah~

etuza berkata...

BAGUS NI..info sihat.

♥ Cik EylaDiLLa ♥ berkata...

0oopss baru jer td minum hehe
cik eyla suke minum tapi x tahu sangat pasal khasiatnye hehe

teha berkata...

xpernah minum pon air nie.. kikiki :)

wan nurul hezrina berkata...

uik kena g cariknie sbb ngah hebat dok batuk,.sakit dada dah