Jumaat, 4 Mei 2012

Home » » .:: Tazkirah Jumaat | Hutang ::.

.:: Tazkirah Jumaat | Hutang ::.






Riwayat  Al-Baihaqi , Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

”Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”

Alhamdulillah, sekali lagi kita dapat bersua di sini.
Syukran YaALLAH, atas kesempatan yang telah engkau berikan.

Daripada Hadis di atas, mari kita sama-sama munasabah diri.
Adakah kita tergolong dalam golongan "Berhutang"

Cuba ingat kembali, sama ada kita terlupa sesuatu perkara yang penting mebabitkan hutang..?
Jika tidak , Alhamdulillah . 

Tetapi jika ya..!
kalian sendiri tahu apa yang patut dilakukan.
sebolehnya, langsaikanlah.
kalau tidak mampu langsaikan sepenuhnya, Cuba langsaikan pelahan-lahan.
InsyaALLAH , lama-lama kita bebas dari golongan orang yang berhutang.



Kata Hati : Setakat ni, alhamdulillah tak pernah miss bayar hutang bank..huhuhu..!

.

16 ulasan:

are_lin@yu berkata...

tiba2 teringat hutang PTPTN..hehe,.
utang yg paling bnyk tu klu dr segi wang ringgit..hehe

Nisa berkata...

Saya tengah mencuba untuk bayar hutang PTPTN ;_;

lelamaisara berkata...

tak suka berhutang..teringat2 jerk...:) tak tenang ...huu..

@ deqla manjew berkata...

deqla pun takat ni lom miss byr hutang bank...kdg2 terlewat sikit byr ats sbb x dpat dielakkan tp byr ttp byr..xkan biar bertangguh terlalu lama...nnti mkin byk hutang mkin pening kpala nk langsaikan...

nanieybarnieylurviey berkata...

sebut pasal hutang tkut plak.. hutang2 ni sensitif.. hutang ngn manusia, hutang ngn Allah :)

P/S: hee.. nur punye pun ada dlm bloglist.. xpenah keluarkan pun.. yg bertukar tajuk bloglist tu :) thanks nur put link nani :)

9n0L4 berkata...

hutang bank ape tu cik nur. hee.

dyabunga berkata...

hutang ptptn lh.huhu

aku HaniAsyira berkata...

cik nur tlg bayar utang sy boleh?? hehehe

Iena Eliena berkata...

teringat ex tunang cik iena
dia berhutang dgn cik iena 3k tapi dia taknak bayar hutang tu balik
(T__T)

Chic Na berkata...

hutang lain2 xde masalah tp hutang ptptn selalu terlupa. hehe.. :)

Yana Libra berkata...

wah, gambar duit raya~~~

hehe..saya pun tak pernah miss lagi setakat ni..hehe~ :)

Zaza Ridzlan berkata...

alhamdulillah, stakat ni xde hutang2 dgn org =)

YanaHime berkata...

cuba nak elak tapi susah kan...mana taknya, keta hutang, umah pun hutang...takleh nak lari, huhu!

etuza berkata...

tak saya nafikan baget saya kadang tersasar. apapun payment di bank wajib bayar dahulu.

whitecappuccino berkata...

hutang bank banyak gak ni tapi tiap2 bulan bayar..:)

Cik Aini Lavender's berkata...

haish..
ciknur ni kan,trs wat ai teringat utang keta belum bayar..hahaha
x sempat g bayar sbb g jenjln..teruk btul kan cik nur =p