Ahad, 6 Mei 2012

Home » » .:: Kueh Cara Manis ::.

.:: Kueh Cara Manis ::.





Kueh cara manis.
Kenapa aku letak nama kueh cara manis..?

Sebab kueh cara kan ada dua jenis.
Satu manis, satu lagi berlauk.

Dan selalunya, yang manis berwarna hijau.
Yang berlauk pula berwarna kuning.

Antara manis dan berlauk, aku lebih suka yang manis..!
Nak-nak pula kueh tu digaringkan sikit.
Memang sedappppp!

Kueh yang atas ni, bukan aku yang masak.
Tapi mak yang masak.

Balik-balik kerja semalam, 
Tengok dah siap ada di bawah tudung saji.
Aku balik, dan ngap...!

Tapi sebelum tu, aku basuh tangan dulu daaa...!

Resepi kueh cara ni tak susah, 
Kalau kalian tahu buat kulit kueh ketayap atau kueh lenggang kata Cikgu Etuza ,
Lagi senang, sebab adunannya sama dengan kueh ketayap.

Cuma kadangkala bezanya adunan kulit ketayap tu, ada yang letak telur dan ada yang tidak.
Semua tu bergantung pada selera masing-masing.

Tapi cara masaknya berbeza.
Kalau kueh ketayap kita cuma masakkan sekejap di atas kuali leper.
Bagi kueh cara ni, dia ada acuannya sendiri.

Kalau kalian tak tahu macam mana acuan tu, 
Bolehlah cari dekat rumah Abang google.

Jom kita usha resepi versi My Mak :

Bahan-bahan :

Tepung Gandum
Santan
Telur
Gula
Garam secukup rasa
Air daun pandan atau Air dan pewarna hijau.

Cara-caranya :

Masukkan semua bahan ni kedalam blander.
Kisar hingga halussss.
Kalau ada ketul-ketul, Kisar lagi.

Bila dah siap, tuangkan adunan tadi kedalam acuan perlahan-lahan.
Tunggu 10 saat macam tu, masukkan sedikit gula di tengah kueh tu.
Kemudian tutup dan tudung periuk, dan tunggu sehingga masak.

Angkat dari acuan, hidangkan dan ngap..!

Senangkan....!

Kata Hati : Cara manis atau berlauk..Kalian suka yang mana ye...?
.

33 ulasan:

izan mama mia berkata...

suka yang manis..rasa sedap...yg berlauk tu kurang sikit..

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

Akak suka cara berlauk...:D

syada berkata...

Dah lama takmakan kuih cara . Syada suka kuih cara manis :)

Masz Sidek berkata...

rajin betul nur...

p/s : ada nur...
ni id fb sy... https://www.facebook.com/masrina.mohdsidek

whitecappuccino berkata...

anak2 suka cara manis tapi akak suka cara berlauk.

aku HaniAsyira berkata...

ingatkan cik nur yg buat.. hee~~~

sy suka cara manis lagi.. nyum2.. selamat baca entri lepas makan.. keh2.. =)

::CIK LYNN:: berkata...

sedap..kalu kat umah, slalu gk cik lynn wat ni...=)

Ardini Izzati berkata...

OO yeahh saya ssuka sesangat kueh cara berlauk ni. Bagi seploh pinggan pun habis. Yumm sedapnya :)

Anis Nisa berkata...

manis & berlauk dua-dua nisa suka..yummy... :)

Dba Dealova berkata...

kalau Dba lebih suka cara berlauk.hehe...

Aine Ainun berkata...

dua-dua suka...

skrg akak x ble tgk makanan,
semua nak....
bahaya tgk makanan ni..hehehehee

wawa abdullah berkata...

kueh ni sedap.. Klau balik cuti sem..sure mak wawa akan buat kan..hehe :)

9n0L4 berkata...

suke yg manis kot. hee. sukatan utk sume bahan tu camne cik nur?

Chic Na berkata...

sedap nampak kuih cara tu. emm sedap dua2 kot. hehe.. kalau mkn yg manis selalu tertumpah air gulanya. :)

~Sweet Honesty~ berkata...

wahhh..no try la nnti..tpi acuan tu yg jenuh mo cari cik nurrr....

Dieyna berkata...

suka belaka haha... bila lah nak test resepi yang cik nur masak...

dyabunga berkata...

dya suka manis.. lama tak buat kuih ni

Pecinta pink^^ berkata...

err sedap nye,,

jaakechik berkata...

best tgk kueh cara tu..resepi pom mcm mudah aje.tapi takdak acuan ler pulak..

azie namico berkata...

sedap nyer...kita suka kuah cara manis nie...

aReLaN berkata...

memang sedap.lama tak pekena ni.saya lagi suka cara manis dari cara berlauk.kalau makan pon time bukan pose je beli kat bazaar ramadhan.huhu

yana halim berkata...

hoho...sedap nih. akak x penah lagi buat kuih nie. tengok kakak2 je buat.

teha berkata...

yg brlauk lg sedap.. hehehe :)

ecadwinkyasha berkata...

lah...ada acuan pula yer.

Ira Nira berkata...

sdapnya...lbh y suke y mnis lg sdap =)

Ummi Iman berkata...

Senang.. Tapi nak buat tak senang ;)

kaishin berkata...

owh nama dia kuih cara ye hehe..suka makan yang manis je yang berlauk kureng sikit :)

@ deqla manjew berkata...

deqla suka dua2...sbb deqla tolak batu ngan kayu jew..boleh gitu? haha

nanieybarnieylurviey berkata...

slm n slamat pagi nur.. hehe.. bru dpt online :) emm kopiko yg gula perang tu best.. yg stu lagi x pernah try.. :) heee.. da beli??

Nyue berkata...

sedqpp nyer..pandai cik nur buat..huhuhu..

lelamaisara berkata...

Ingatkan Nur yg buat,,,he...:)suka jugak kueh ni...

Solehah Shamsuddin berkata...

kenapakah kuih ni membuatkan solehah kelaparan.hukhuk lapar ni.anyways tq kongsi resepi

Arina Shamsul berkata...

anyooooo..dik,kakak sudah terasa2 sedapnya..eeee..

lapoooooo...