Khamis, 17 Januari 2013

Home » » Penakut

Penakut





Minggu yang agak stress, tapi buat-buat tak stress sebab tak mahu hadapi sebarang masalah jika terlalu stress.

Bila soal pasal penakut, rasanya semua orang penakutkan..! tak kiralah takut apa tapi pasti ada rasa takutkan..! kalau tak nak mengaku taka pa, biar Allah dan diri je yang tahu.

Aku penakut..?

Ya…! Aku akui, aku seorang yang penakut. Kadang-kadang sikap penakut aku ni memakan diri sendiri. Makanya, sekarang aku sedaya upaca cuba keluar dari kepompong penakut.

Tapi tidaklah semua. Hanya segelintir sahaja. Yang lainnya aku akan kekalkan untuk jadi penakut, demi kebaikan aku sendiri.

Jadi penakut demi kebaikan diri sendiri..? Tentu ada yang kerut dahikan..?

Ok, ini aku bagi satu contoh.  Aku ni memang penakut nak keluar malam sorang-sorang. Jadi, akan aku kekalkan sikap itu, sebab kalau jadi berani asyik nak keluar malam je pulakkan…! Makanya lebih baik kekalkan saja penakut itu. Betul tak..?

Bagaimana pula mahu keluar dari masalah penakut..?

Untuk keluar dari kepompong penakut, segelintir manusia akan kata senang je. Dan sesetengah manusia lagi akan kata susah sebenarnya. Bagi aku pula tengah-tengah. Susah dan senang sama rata. Cuma untuk memulakan itu saja yang sedikitttt rumit.

Tapi bila dah mula, insyaAllah semua akan kembali ok. Kalau tak ok pun sekurang-kurangnya kita sudahpun mencubakan. Jadi tidaklah rasa ralat sangat bila mengalah setelah mencuba. Ini belum dicuba sudah mengalah. Bagaimana tu..?

Entry ini sebenarnya untuk KAMU yang sangat-sangat-sangat penakut..! Tolonglah keluar dari kepompong itu. Beranikanlah diri supaya jujur dengan aku. Aku bukan merayu, tapi aku mahu sedar yang aku bersedia untuk mendengar apa saja dari KAMU, walaupun hakikatnya aku telahpun terluka….Percayalah..!


P/s : Selamat Ulangtahun Kelahiran buat Eca Dwinky….!



Kata Hati : Aku sedang belajar untuk berani bentindak melakukan sesuatu…..
.

49 ulasan:

Deqla manjew berkata...

deqla pun penakut gak..dlm pada berani mmg manusia takkan lepas dari perasaan takot tu..huhu..mcm rumit je kisah nur ni..penoh tersirat juga...hihi

Dede Thea berkata...

Assalamu'alaikum;Kalau saye punya punya prinsip,Berani karana benar,and Takut karena salah,artinya sama dengan ape yng Cik Nur coretkan di atas itu,Salam hangat dari jauh,,

eiela berkata...

saya pun penankut jugak especially dgn lipas. kadang-kadang dlm sesetgh hal kita tak bleh terlampau takut kena berani jugak kan.

Anis Nisa berkata...

jangan berhenti untuk mencuba kan nur.. :)

Nyue berkata...

wahhhh..ayat nur terbaik la..cewahhh..hehehehe...penakut bnyk jenis..nyue jns penakut gelap..hehee...

penakut utk keje itu xde la...alam pkerjaan/phubungan jgn takut2 yea nur..

Solehah Shamsuddin berkata...

err ble baca ni bkn nur yg penakut,tp si dy. sabar ye yunk. solehah sntiasa bersamamu. Peace! :)

* eh harini befday kak eca ke. lorr lpe lak nk wish dy. nk gi wish dy skrg

De Widiani berkata...

Kalimat terakhirnya, bagus sekali Nur... :)
oh iya Nur dapat Sunshine Award, silakkan cek blogku ya... :)

BlueiceButterfly berkata...

saya pon penakut jugak dan sedang belajar untuk jadi lebih berani.. :)

ayut berkata...

beranilah utk mencuba sesuatu yg blh bawa kebaikan..klu berani bawa keburukan bek tahan hasrat tu...utk kamu...renungkanlah ea ^^

Tanpa Nama berkata...

Setuju Nur......
Ada bende yang elok untuk mengekalkan rasa takut...
Tapi ada jugak yang kita patut jauhkan dari perasaan takut tu...
Kadang2 takut sangat pun tak okay jugak... =D

AyueJean berkata...

Setuju Nur......
Ada bende yang elok untuk mengekalkan rasa takut...
Tapi ada jugak yang kita patut jauhkan dari perasaan takut tu...
Kadang2 takut sangat pun tak okay jugak... =D

Encik H berkata...

Darah

H bukannya takut darah..cuma geli jer kot..maksud H kalau darah yg banyak la..contoh macam eksiden ke buduh diri ke, H memang xleh tengok..kan kat tv3 dulu ada Medik TV kan? iklan Medik TV tu pun H xleh tengok..cepat2 tukar siaran..

dulu H merajuk dgn Kak Yan pasal apa ntah..tapi dia bukannya pujuk..boleh pulak dia pegi email gambar2 org eksiden pecah perut, pecah kepala semua2 tu..saje jer nak bagi H geram..

Encik H berkata...

Hantu

H xtau la ini didefinisikan sebagai takut ataupun apa..tapi H memang tak pernah or tak minat tengok cerita2 seram..cerita2 seram kat TV3 tu H xpernah tengok pun..x minat kot..hehehe..bukan penakut tau, tapi x minat..:p

Farah Waheda Wahid berkata...

saya penakut tidur tanpa lampu...he he he... tapi cuba berani2 kan diri sekarang...

hazwan hairy berkata...

kena brani buat sift penakut tu..hehe

nanieybarnieylurviey berkata...

gd luck nur!!! :)
semua org mesti ada rasa tkut.. utk atasi rasa tkut kite harus berani utk bertindak and kite jge kena thu apa pro n cons bile kite action :)

p/s: maaf lmbt terjah.. serabut ngn keje

are_lin@yu berkata...

apa pun kna berani kan diri..takut ada had nya jugak kan..hehe..mcm ayu takut untuk bercakap dpn org ramai..hehe

Leeza dayasari [santai leeza] berkata...

hmmm leeza pun ada sikap penakut yg tinggi..... hmmmm
kena fighting2 atasi ni.

♥♥ Mas ♥♥ berkata...

Salam...
Mas Follow dari blog cik rose yg wat post ttg blog mas...
klu sudi meh la jd follower mas :)

BERT berkata...

dan untuk KAMU juga.. sahutlah cabaran nur untuk tidak jadi penakut

wan nurul hezrina abd halim berkata...

akk pun mmg penakut..nak2 ngan lipas ngeri...

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

yui tkut bila biasa..tp berani bla mrh..cmne tu..huhu

izan mama mia berkata...

takut biar bertempat

boni kacak berkata...

awak..sabar awak.. jika dia tidak mahu kembali, awak cari cinta yang baru.. dan jika tertulis dia adalah jodoh awak, dia pasti akan kembali :)

Yumida berkata...

aah..takut utk menghadapinya menimbulkan rasa kurang selesa n blh membawa stress...

Mrs Velentine berkata...

selamat ulang tahun juga buat eca..pada kamu yg penakut tue..keluarlah dr kepompong kamu

bunda-hasni.tk berkata...

rasa takut memang harus punya mbak,..karena hal itu memang fitrah wanita,hanya saja jangan sampai rasa takut itu melewati rasa takut kita pada sang khalik,..hehehehe

salam

Herman Bagus berkata...

nice info cik nur

LYAfrina berkata...

terapkan keyakinan dlm diri.. pasti ketakutan ini akan hilang

jaakechik berkata...

anda penakut yer? jom join fear factor....ahhahahahaa......

Leeza dayasari [santai leeza] berkata...

leeza pun tgh stress ni... aigoo

fathur-1433 berkata...

musti berani cik nur,..hehehe

Herman Bagus berkata...

silahkan awardnya diambil sob http://hermanbagus.blogspot.com/2013/01/sunshine-award-from-friend-to-friend.html

Hana berkata...

Semestinyaa semua orang ada perasaan takut. Takut tu selalu ada. >_<

diana berkata...

ada jugak rasa penakut tu..tapi dalam keadaan terdesak rasanya boleh atasi lagi rasa takut tu..

diana berkata...

ada jugak rasa penakut tu..tapi dalam keadaan terdesak rasanya boleh atasi lagi rasa takut tu..

qanaah berkata...

assalamualaikum. nur. singgah sini dan follow mind to follow me back? :) qanaah99.blogspot.com

Haryz Khairuddin berkata...

yang paling jelas aku takut @ fobia dgn tempat tertutup @ claustrophobia. so x pernah berhajat nak masuk dalam gua or tempat2 yang berpotensi buleh tertutup.. sorang2. kalau berteman masih buleh gagahkan diri lagi. (evendoh dulu tak pernah kena hukum kurung dalam bilik tertutup.)
tapi kalau perhati dari sudut yang betul, fobia jenis ni bagus. sebab aku akan persiapkan diri dgn amalan yang betul secukupnya. biar amalan tu jadi peneman nanti.. bila aku masuk dalam tempat tertutup 'tu'.

Encik H berkata...

alamak..typo detected..bukannya buduh diri..tapi bunuh diri..hehehe

Cik Nur berkata...

@Encik H buduh pun buduhlah H...kira macam ayat baru... :p

me shuhada berkata...

Hmm sy pun penakut. Maybe.. more to lacknof confident kot so mmbawa kpd sifat takut tu. Hmm pnjang nak hurai. Tp anyway harap org yg di tujukan tu berani la ye.. :-)

Si Matatajam berkata...

Takut biaq bertempat la kan Nur..hmmm.si dia ni bkn setakat penakut la Nur..dah tahap pengecut dah ni.. Tabah ye dik..

Yana Libra berkata...

you can do it cik nur~ :)

Che Rosliza Che Mat berkata...

Akak pun penakut hihihi

Cik Aini berkata...

ai mmg penakut..penakut dgn hantu..huhuhu ini seyes!
kalo x..xdo lah tekejut pasal hantu karipap kan.hahahaha

9n0L4 berkata...

dh mule dah cik nur ni. huhu. entry tersirat. ;)

N.Aima K berkata...

hik hik saya takut nak ke dapur atau toilet waktu malam..

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

wani tkut tinggal sorang2 malam2 hehe

Chic Na berkata...

takut sebab nak menjaga hati maybe. :)