Ahad, 12 Februari 2012

Home » » .:: Menu Petang Yang Di Import Dari Kampung ::.

.:: Menu Petang Yang Di Import Dari Kampung ::.

.



Fuhh..! Tajuk entry, kemain lagi eh..!! siapa tahu nama kueh di atas tu? Cepat tekaaa.....!! Hehehehe.

Padi tadi abah balik kampung, makcik bekalkan abah kueh ni. Memang sedap. Rupanya seakan-akan buah melaka. Tapi bezanya buah melaka intinya di dalam. Tapi kueh ni tak ada inti di dalamnya, cuma kuah gula merah tu la penyedapnya.

Inilah kueh lopes. Kalau dulu-dulu kueh di balut dalam daun pisang, bila nak makan baru potongkan, golek-golekkan atas kelapa parut,  Letak dalam pinggan dan siramkan kuah di atasnya..dan kemudian ngap..!!




Gamabr atas ni, gambar kueh lopes yang belum di siram sosnya. Yang dalam botol tu sosnya. Gula merah. Ada setengah tempat kuahnya di buat dari gula melaka. Tapi yang aku makan ni, gula merah. Sedap jugak. 




Kalau tak sedap, tak kan sampai licin ye dak..! # memang buruk lantak...kahkahkah...!!




Haaa..gambar yang atas ni pulak, kalian jangan fikir nasi kerabu atau nasi ulam tau tau..! ni santapan petang untuk kucing kesayangan aku, Si bulat. Nasi putih + ikan rebus. hehehee..

Limau kasturi tu penyeri je, bukan dia makan pun. Aku potongkan sebab lepas gaul nasi dan ikan untuk dia, aku lumurkan tangan aku dengan limau tu, untuk hilangkan bau hangir ikan. Heeee..




Kata Hati : Malam ni kena ke surau. Ada majlis ilmu... :)

.

21 ulasan:

Adila Saidi berkata...

hahaha ingatkan kucing cik nur makan limau, dasyat betul. :)

Arina Shamsul berkata...

hahaha...berabis saya nak cuba teka makanan apakah yang dibawah itu,rupanya makanan kucing,hahaha.sebab yang atas tu kan main teka2.hahaha.

whitecappuccino berkata...

huh! sedap tuh! kueh lopes!

Yana Libra berkata...

sedapnya makanan untuk kucing tu..hehe~~

:: Cik Nur :: berkata...

Adila...hehehe....hebatlah kalau kucing makan limau..hahah

:: Cik Nur :: berkata...

Arina, hehehe....saja letak..kitaorg sama2 mkn petang tadi..menu je lain2...heeee

:: Cik Nur :: berkata...

whitecappuccino, made in kampung...mmmg sedap.. :)

:: Cik Nur :: berkata...

yana, sedap eh..nanti nur bg resepi..hihihi

Mak Usu berkata...

Cik Nur...Lame xsinggah sini..

:: Cik Nur :: berkata...

eh..mak usu... :)

dyabunga berkata...

rindu kt cik nur..hehe..post lh sikit kuih tu kat dya..jgn post mknn kucing..hehe

Nazz@Purple berkata...

kuih tu..sodap2..fov naz dulu2..skrang lame dh tak jmpe :(

akuamir berkata...

kuih lopes ea cik nur?? macam kuih melaka jeh?? haha,, nampak sudep tuh,,, GUAL MELAKAAA!!!

keeya mustafa berkata...

buat telan air liur je taw..huhuhu,,,sedap nye pemanis mulut.. :)

Nyue berkata...

Cik nur..nyue suka kuih 2..biar pon xthu apa nm kuih 2...ble yg pasar2 yg dh siap bungkus...rindu nyer...terliur rs..he3

SURIA AMANDA berkata...

tetiba mcm nak cari kuih lopes ni la..hmmm tempting nya...thanks singgah blog i..i followwww...

:: Cik Nur :: berkata...

Naz, kueh ni mmg susah nak jumpe dah sekarang.

amir, a'ah mcm kueh buah melaka....tapi yg ni gulanya di siramkan..bukan di dalam.. :)

:: Cik Nur :: berkata...

Dya, skarang ni mkanan kucing je yg tinggal...hehehe

:: Cik Nur :: berkata...

pasni g cari ke semua..hehehehe..

kakchik@ella berkata...

Kueh lopes tu mmg feveret KC. Mama KC buat pun sedap tau.

Ca Cik Duyung berkata...

kueh febret mak ca.anak nyer xde yg suka pulak..hehe